26 januari 2010

Doel

Jij stelt steeds nieuwe doelen. Als er geen doel zou zijn dan zou jij ophouden te bestaan. De illusie zou dan wegvallen en dat wil jij met alle kracht voorkomen.

Dus verzin jij doelen waar die er niet zijn. Er is geen doel, het universum is volkomen doelloos.
Dit te beseffen haalt alles wat je dacht onderuit. Het brengt je in rust en als je in rust bent dan houdt degene die jij denkt te zijn op te bestaan.

Dat wil je niet, dus ben je altijd in onrust en stel je doelen. Jij denkt werkelijk dat er iets zou moeten zijn dat je zou moeten bereiken, maar je beseft niet dat je slechts illusies najaagt.

Als er geen doelen zijn dan is er alleen stilte. Er is dan geen toekomst en er is geen  verleden. Dat is geluk. Echter jij denkt geluk te kunnen vinden door je illusionaire doelen na te jagen.

Het hebben van een doel is een noodzakelijk onderdeel van de illusie. Laat alle doelen vallen en de illusie verdwijnt. Dat is het einde van het bestaan van wie je dacht te zijn. Geen doel, geen illusie, alleen maar bestaan.

15 opmerkingen:

  1. Roeland, Leuke actie, mooie opzet. Ik heb is een interview gedaan met Jan Koehoorn en dat heete " het doelloze bereiken" Wie weet wordt het nog is ergens geplaatst. Maar ik gok dat je hier met deze blog ervaring hebt. Als je meer die stilte wordt en je kan uit die doelstellingen komen. In de ontspanning dan gaat alles mee. Yogananda kon zijn hartslag reguleren, Swami .... stopte met ademen en 20 minuten later stopte zijn hart en was hij pas overleden. Dat zijn allemaal tekenen van meester schap. Ik merk dat nu ik in een 70/30 deeltijd ww functioneer ik toch veel moeite heb om te schakelen. Het ene moment moet ik gespannen dingen gaan regelen zeg maar werk en dan ben ik thuis en heb zeg maar niets te doen. Ben nu bijna 4o en dus door de doelen heen die ik vroeger allemaal had. maar door dat ritme een soort momentum wat ik op werk nodig heb is het heel lastig om op het moment van geen werk dat momentum los te laten en stil te zijn. Misschien heb je hier ervaring mee of zoiets en heb je daar ideeen over. Ik hoor ze graag. Succes met je nieuwe opzet. groet Huib

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Huib, leuk dat je ook deze blog gaat volgen.
    Ik merk dat het ego altijd doelen wil stellen. Als het geen doel is in de wereld dan wel een spiritueel doel, maar al die doelen houden vooral illusies in stand. Goed dat bij jou veel doelen wegvallen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wie geen doel heeft kan niet verdwalen. Dat is een tijd mijn motto geweest en vind ik erg mooi aansluiten bij deze blog.

    Ik heb een tijd in een vacuum gezeten op mijn werk. Kon en wilde geen doelen stellen richting de toekomst en alleen maar gewoon werken. Gewoon ervaren en zien wat er op me af zou komen. Ik heb dat heel vaak moeten verdedigen naar mijn omgeving toe en heeft zeker anderhalf jaar geduurd. (ik begin volgende week ergens anders) Het werd niet helemaal begrepen. Werd gezien als het ontbreken van ambitie, visie, etc.
    Wat zijn je plannen? Wat wil je gaan doen? Vragen die geregeld gesteld worden, alsof gewoon doen wat je doet en daar tevreden mee zijn niet voldoende is.

    Om te kunnen functioneren in de maatschappij heb je echter wel doelen nodig. Het geeft richting aan je handelen. Het is de kunst een balans te vinden tussen kunnen blijven functioneren en de rust en de stilte vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. en tijdens het nastreven van doelen heeft het universum misschien wel iets anders voor je in petto.
    Maar omdat de meeste zo gedreven zijn in het eind doel zien ze niet waar of wat er nog meer gebeurd

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je kunt natuurlijk prima functioneren zonder het stellen en hebben van doelen. Hierbij moet je je dan wel niets aantrekken van wat anderen zeggen, of van je verwachten, en bovendien moet je de consequenties aanvaarden. Hierbij moet je je wel altijd afvragen wat het is dat je wil. Wakker worden of een rustig leven hebben. Het is het één of het ander, een tussenweg in balans, bestaat niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor de reacties.

    @ Jurgen: Ieder doel houdt de fictie van een toekomst in stand. Het bevestigt de illusie dat er iets niet goed is en dat er een toekomst zou zijn waarin het wel goed zou kunnen komen.
    Veel mensen leven bij de gratie van een dergelijk toekomst fictie. Als dit, als dat, later.....
    Dat is de hamster op een wiel die probeert een stukje voedsel te bereiken dat altijd buiten bereik is.
    Het kan zijn dat je bijv. voor je werk doelen moet stellen. Dat kun je zien als een toneelspel. Je doet ergens aan mee zonder dat je er innerlijk in meegaat.
    Kenneth Wapnick zei dat het enige verschil tussen iemand die geïnspireerd wordt door de Course en anderen is dat de eerste meer glimlacht.
    De uiterlijke vorm kan hetzelfde zijn, maar innerlijk is er sprake van een glimlach.
    Een heel gezonde mentaliteit voor op het werk lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jurgen ;-) leuk dat je ook zo'n doel hebt. Ik heb deze doelstelling nu ook al zo'n 8 jaar en mijn baas snapt er ook onder tussen niks meer van ;-) maar ben nog niet op het punt om te veranderen ofzo iets. Ik heb verleden jaar mijn bus rijbewijs gehaald en heb daar iets mee van dan kan ik gewoon gaan rijden van a naar b en hoef ik niemand wat wijs te maken over doelstellingen. Aan de andere kant is het wel weer gewoon een doelstelling om doelstellingloos te worden. En hou je jezelf dus en beetje voor de gek in niemandsland. Wat je zegt Roeland over gewoon het spel meespelen maar dan toch met een soort glimlach. Daar heb ik ook ervaring mee want mijn twee chefs die hebben soms en soort plan doelstelling uit gedacht en dan zit ik daar met een glimlach. Bloedlink, flinke russies gehad om die glimlach want hun zijn heel serieus een plan aan het opzetten. Dus daar moet je ook mee uit kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Huib: een glimlach is iets anders dan iemand uitlachen.
    Een glimlach kan ook slechts innerlijk plaatsvinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hierbij moet je je wel altijd afvragen wat het is dat je wil. Wakker worden of een rustig leven hebben. Het is het één of het ander, een tussenweg in balans, bestaat niet.

    Dit klopt niet Frits. Willen is het mechanisme, daar leeft die denkbeeldigheid op. Willen wakker worden is een plan en een rustig leven willen is een plan. Misschien is het hoe meer je wakker wordt des te rustiger wordt het. Misschien is het best wel een aardig dansje ;-) als doelstelling. groet huib

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Deze vind ik er ook wel bij passen; "" loop nergens achteraan maar omarm wat op je pad komt"" groet

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je snapt me niet, Huib, maar dat is oké. Ik ben voorbij de tijd dat ik mijn woorden ga uitleggen. Maak er maar van wat je wil, 't is allemaal goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oke Frits, Ik snap je niet als je nog zin hebt heb ik toch wel interesse in je uitleg ;-) groet Huib

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het gaat om taal, Huib, en ieder leest de taal zoals hem uitkomt. "willen" is de wil hebben om iets te laten gebeuren. Jij ziet "willen" als actie, ik zie "willen" als openstaan voor. Dus willen wakker worden is geen plan, want wakker worden gaat vanzelf. Het kost moeite en dwang om in slaap te blijven, wakker worden gaat vanzelf als je het wil (toelaat) want wakker zijn is de natuurlijke staat.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dit is zo ongeveer wat Osho zijn hele leven verkondigt heeft.
    Mijn ervaring is, dat als je je lichaam, geest en ziel loskoppelt, dan ben je wat je in essentie bent.
    Kortom een halve atoom en als ik mij niet vergis een halve neutrino.

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een reactie plaatst! Bedankt!
Reacties die te maken hebben met het onderwerp en een inhoudelijk goede bijdrage leveren aan een verder inzicht daarin worden op prijs gesteld en gepubliceerd.
Al het andere zal in het ongemanifesteerde Zijn blijven:)
Opmerkingen worden alleen geplaatst als er een naam onder staat, dat kan ook een nickname (schuilnaam) zijn. Die kan onder de boodschap geplaatst worden.