22 februari 2010

Misverstanden over non dualiteit

Regelmatig merk ik dat het concept van dat alles een uiting is van de kosmische harmonie en dat er geen afzonderlijke wil van de persoon bestaat leidt tot misverstanden.

Ik zal er een aantal van bekijken

Als alles toch gaat gebeuren kan ik net zo goed niks doen en op de bank gaan zitten.

Dat kun je juist niet! De beslissing om niks te doen impliceert een afzonderlijke wil. Als het de uiting is van de kosmische harmonie dat je het druk hebt dan zal dat gebeuren en is het onmogelijk om niets te doen.

Degene die dit beseft laat alles maar over zich heen komen, is altijd rustig en bedaart en is een soort heilige. 

Het organisme heeft als gevolg van genetica en zijn geschiedenis een bepaald karakter. Dat karakter blijft. Ook dat karakter is onderdeel van de kosmische harmonie. Als het organisme van nature opvliegend is dan blijft hij opvliegend. Nisargadatta bijv. rookte als een ketter, was humeurig en joeg diverse keren mensen de tent uit. 

Iemand die dit inzicht heeft hoeft dus geen heilige te zijn. Een heilige is iemand die de waarden en normen van de maatschappij tot in perfectie naleeft. Een heilige kan in de ene cultuur een heilige zijn en in een andere cultuur een misdadiger (bijv. zelfmoord terroristen).

Het heilig zijn is cultuurgebonden en heeft te maken met waarden en normen. Realisatie heeft daar niets mee te maken.  

Het idee een afzonderlijke persoon te zijn is ontstaan rond de leeftijd van 2 1/2 jaar onder druk van de buitenwereld.   

Dit hoor je vaak zeggen door advaita leraren. Hier zit een kern van waarheid in, echter ik denk dat er een belangrijkere factor een rol speelt.

Ieder dier moet dualiteit ervaren om aan zijn voedsel te komen. Het is onderdeel van de kosmische harmonie dat een dier dualiteit ervaart (namelijk dualiteit tussen mij en mijn voedsel). Vervolgens is een uiting van de kosmische harmonie dat het dier in actie komt om dat voedsel te bemachtigen.


Zou het dier geen dualiteit ervaren dan zou het dier niet in actie komen en verhongeren. Onze zintuigen zijn dan ook helemaal gericht op het waarnemen van dualiteit. Ik zie met mijn ogen allerlei afzonderlijke voorwerpen, dus dualiteit. Vandaar dat het ervaren van dualiteit noodzakelijk is voor ieder dier, inclusief de mens.

Een dier dat pas geboren wordt ervaart die dualiteit niet, maar dat is ook niet nodig want de moeder zorgt voor het voedsel. Pas als het dier zelf voor het voedsel moet zorgen is het noodzakelijk dat hij dualiteit ervaart. Vandaar dat wat er rond de leeftijd van 2 1/2 jaar gebeurt een noodzakelijke ontwikkeling is. Ook dit kan niet anders zijn dan dat het is.

Hiermee wordt de kiem gelegd voor het ontstaan van oorlogen en conflicten. Immers het wordt dan ik in samenwerking of tegenover de ander. Ook oorlogen zijn precies zoals het moet zijn. Vanuit mijn reactie mechanisme als organisme kan ik iets afkeuren of vreselijk vinden, maar tegelijk is het zoals het moet zijn want anders zou niet niet bestaan.      


Je kunt niks doen om dit inzicht te verkrijgen. 

Dat klopt, want je doet nooit iets, alleen het universum doet iets en jij bent het instrument waardoor bepaalde acties plaatsvinden.

Echter ook het weten dat er alleen eenheid is, is iets wat vooraf gegaan kan worden door acties. Je kunt een boek van Nisargadatta lezen, je kunt de oefeningen van de Course doen, je kunt naar  youtube filmpjes kijken. Daardoor worden zaadjes gezaaid die kunnen uitmonden in het krijgen van dit inzicht. De meeste mensen die zeggen dat er niks kan worden gedaan hebben dat inzicht verkregen mede door dergelijke acties.

Mensen die gerealiseerd zijn hebben bijzondere gaven

Het simpele feit dat iemand weet dat hij eenheid is leidt niet tot occulte gaven zoals de toekomst kunnen voorspellen, vreemde bewegingen van energie, lopen over water, kunnen materialiseren en dematerialiseren. Occulte gaven en weten dat je eenheid bent hebben niets met elkaar te maken.

Er is een onderscheid tussen intellectueel inzicht en inzicht met je hele wezen. Als er alleen sprake is van het eerste dan krijg je mensen die bijv. geforceerd onverschillig gedrag gaan vertonen, fatalistisch worden en de heilige gaan uithangen.

Er zijn nog meer misverstanden, maar dit is een kleine greep op de misverstanden die ik zo regelmatig tegenkom.

1 opmerking:

  1. In het Nederlands verschenen: de twee boeken met prachtige foto's en uitspraken van Ramana Maharshi en Nisargadatta Maharaj

    met als titel: Ramana Maharshi in woord en beeld en Nisargadatta Maharaj in woord en beeld.

    Ik geniet ervan er geregeld in te bladeren en het opnieuw tot me te laten door dringen...

    Het ciricus in de dualiteit leidt nu eenmaal gedurig af van dat ene

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een reactie plaatst! Bedankt!
Reacties die te maken hebben met het onderwerp en een inhoudelijk goede bijdrage leveren aan een verder inzicht daarin worden op prijs gesteld en gepubliceerd.
Al het andere zal in het ongemanifesteerde Zijn blijven:)
Opmerkingen worden alleen geplaatst als er een naam onder staat, dat kan ook een nickname (schuilnaam) zijn. Die kan onder de boodschap geplaatst worden.