04 februari 2010

Niemand denkt

De aanname is altijd dat er iemand is die denkt, iemand die gedachten maakt. Maar dan zou je van te voren moeten weten wat voor gedachten er komen. Net zoals een koekjesbakker weet wat voor koekjes er gemaakt worden voordat ze klaar zijn.
Dat er iemand denkt is iets wat ons is ingeprent door de maatschappij. Immers de maatschappij houdt ons overal verantwoordelijk voor wat leidt tot schuld en boete.

Maar als gedachten spontaan verschijnen is er dan een denker?
Of is het misschien zo:
- Een gedachte verschijnt spontaan.
- En vervolgens is er een ik gedachte die claimt daar de eigenaar van te zijn.

Maar het enige wat de ik gedachte doet is het eigenaarschap claimen zonder dat hij de eigenaar is.
Hij ziet ahw een koekje liggen, maar heeft het niet zelf gemaakt.

Nu een stap verder.
Als ik niet verantwoordelijk ben voor mijn gedachten dan ben ik ook niet verantwoordelijk voor beslissingen die ik neem want dat zijn in feite gedachten: de gedachte om iets te gaan doen.

Dit haalt alles overeind waar we in geloven. Er is geen ik die dingen doet, er is slechts een ik gedachte die dingen onterecht claimt. En die ik gedachte is ons door de maatschappij er ingeramd, we zijn gehypnotiseerd en hoorden:"Jij bent stout", "Jij hebt het gedaan".

Als alles spontaan gebeurt dan is er geen ik die iets doet. Er is dan geen angst en geen zonde. De Zoon van God die zijn eigen gevangenis van schuld heeft gebouwd blijkt vrij te zijn. Hij die dacht schuldig te zijn blijkt onschuldig.

Jij die je eigen gevangenis hebt gebouwd kan nu de tralies doorsnijden. Het is simpel een kwestie van de hypnose doorbreken en kijken wat er feitelijk gebeurt.
En ook dat is iets dat niemand doet. Het gebeurt gewoon.
Wat de maatschappij ook zegt. Jij bent onschuldig en je bent geen afgescheiden eenheid die iets 'doet.'
Het als een golfje in de zee. De enige die iets doet is de zee: het Ene. En jij bent dat Ene.

"Ik" kan me voorstellen dat deze redenering weerstanden oproept want de hypnose dat het ik van alles doet is heel sterk en slechts weinigen kunnen dit loslaten.
Echter als je dat toch kunt opbrengen en het onderzoek voltooid zul je merken dat je je na afloop vrij voelt. Alle schuld is dan weg, de verkramping van het ego verdwijnt en wat overblijft is vrede en rust.

De hel van schuld en onwaardigheid die de Zoon van God voor zichzelf heeft gemaakt is verdwenen.

3 opmerkingen:

  1. Had hier al een licht vermoeden van, maar je maakt van dat vermoeden een absolute zekerheid. Ik ben nu vrijgesproken van alle schuld - een hele opluchting!

    Er blijft één probleem: ondanks alle logica voel ik me nog steeds niet helemaal vrij.
    Hoe lossen we dat op?
    Droom ik misschien alleen maar dat ik onschuldig ben? En vrij van alle ketenen.
    Terwijl ik net geleerd heb dat ik niets fout kan doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Je" hele leven heb je gehoord dat je schuldig bent, dat je keuzes maakt en schuldig bent voor de foute keuzes.
    Dat is een hypnose en het kost tijd om die hypnose te boven te komen.
    Ook als je weet dat iets niet klopt kan het gevoel blijven vanwege die hardnekkige hypnose.
    De oplossing: steeds weer opnieuw realiseren dat de hypnose niet klopt. Er komt een moment dat zelfs de hardnekkigste hypnose verdwijnt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt, Roeland, voor de toelichting.
    Het maakt het me een stuk duidelijker, vooral als ik het combineer met je nieuwe artikel 'Alles zit in je hoofd'.

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een reactie plaatst! Bedankt!
Reacties die te maken hebben met het onderwerp en een inhoudelijk goede bijdrage leveren aan een verder inzicht daarin worden op prijs gesteld en gepubliceerd.
Al het andere zal in het ongemanifesteerde Zijn blijven:)
Opmerkingen worden alleen geplaatst als er een naam onder staat, dat kan ook een nickname (schuilnaam) zijn. Die kan onder de boodschap geplaatst worden.