19 februari 2010

Op weg naar verbetering?

De meeste spirituele clubjes denken dat ze de voorhoede vormen van een nieuwe maatschappij, van verbeteringen.
"In de toekomst zal alles beter worden en wij zijn er de voorhoede van".

Dat verschijnsel zie je niet alleen in de huidige tijd, maar ook bij de volgelingen van Jezus, in de Middeleeuwen, zolang de mensheid bestaat. 

Onderdeel van deze visie is een scheiding tussen bewusten (wij dus) en onbewusten (de anderen).  Een scheiding tussen de gelovigen die superieur zijn en degenen die het licht niet hebben gezien. Vaak moeten die ongelovigen op de een of andere manier uitgeroeid worden of hardhandig naar het licht worden gebracht.

De moderne versie is dat er in de nabije toekomst rampen zullen gebeuren waarbij alleen de 'bewusten' over blijven. De Aarde moet zich immers reinigen, nietwaar?
De moderne spiri beoefenaar weet dat God het vuile werk voor hem zal opknappen. De 2012 cultus is daar een voorbeeld van. 

De vraag is of er aan bewustzijn, het onveranderlijke, iets verbeterd kan worden. Iets wat onveranderlijk is is per definitie niet vatbaar voor verbetering.

En als er alleen eenheid is dan is er ook geen scheiding tussen bewusten en onbewusten.
Het lezen van bijv. spirituele teksten is iets wat gewoon gebeurt.
Er is niemand die iets doet dus het is ook geen verdienste als je iets doet waarvan jij denkt dat het superieur is.

Alles wat is, is. Geen reden tot een oordeel, geen onderscheid, geen mogelijkheid tot verbetering.

Daarin ligt de vrede van God. 




 

6 opmerkingen:

  1. Wat hier op aarde aan "ons"-jes rondloopt is niet alleen in diepe slaap, maar ook nog ziende blind. "Ons" werkelijke Zelf, dat wat wij zijn (of wat "ons" is), aanschouwt dit alles en moet zichzelf het apezuur lachen... I'm sure. Dat is tenminste wat ik zou doen.

    En ja, wat is, is, maar niet hier, en wij zijn, en jij bent, maar niet hier. Er is hier letterlijk Niets om te verbeteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben inderdaad verbaasd over het gebrek aan bewust zijn.
    Ik geloof dan ook niet in 'een collectief ontwaken'. Meer dan 1 ontwaakte per pakweg 1 miljoen slapers lijkt me niet haalbaar.
    Maar kennelijk is dat de bedoeling, anders zou het niet gebeuren.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het draait in veel gevallen om vertrouwen, is mijn "inzicht" nu, en niet om hoop. Ik weet niet of dit "on-topic" is, maar he komt binnen en zal dus wel goed zijn.

    Hoop is gericht op de toekomst --"straks hoop ik verlicht te zijn"-- terwijl vertrouwen van nu is. Zo is het de kunst om nu volledig vertrouwen te hebben dat jij die 1 op de 1 miljoen bent, en ik moet volledig vertrouwen hebben dat ik die 2de op die 2de miljoen ben. Of andersom...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wayne Liquorman definieert verlichting als het totaal wegvallen van het gevoel dat jij degene bent die iets doet.
    Het totaal wegvallen van het gevoel van ' auteurschap' over het leven.
    Ik merk dat na een verstandelijk inzicht dat ik niet degene ben die mijn leven bepaalt nu ook dat gevoel wegvalt. Dat schept veel rust, bijna een serene rust.
    Heb (nog) geen spiritueel vuurwerk in de vorm van op hol geslagen kundalini energie meegemaakt maar waarschijnlijk is dat spektakel helemaal niet nodig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het ervaren van "spiritueel vuurwerk" houdt in dat er een ervaring is en een ervaarder, ik "geloof" dat veel mensen die dat beschrijven aan het overdrijven zijn en een spirituele ervaring verwarren met verlichting. Ik denk dat dat als je werkelijk verlicht raakt, je zoiets zal hebben van "Oh? Is dit het?" en vervolgens ga je door met orde van de dag.

    Toevallig net een artikel daarover geschreven, mag ik even reclame maken?

    http://www.xs4all.nl/~snips/snips/html/gebeurt.html

    Thnx!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Leuk dat je weer een artikel hebt geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een reactie plaatst! Bedankt!
Reacties die te maken hebben met het onderwerp en een inhoudelijk goede bijdrage leveren aan een verder inzicht daarin worden op prijs gesteld en gepubliceerd.
Al het andere zal in het ongemanifesteerde Zijn blijven:)
Opmerkingen worden alleen geplaatst als er een naam onder staat, dat kan ook een nickname (schuilnaam) zijn. Die kan onder de boodschap geplaatst worden.