12 februari 2010

Vrijheid van schuld en angst

Het denken dat je een afzonderlijke vrije wil hebt leidt onherroepelijk tot schuldbesef.
Had ik iets niet beter anders kunnen doen? Heb ik het wel goed gedaan? In hoeverre ben ik voor iets verantwoordelijk?

En dat niet alleen, maar het leidt ook tot angst voor de toekomst.
Maak ik nu wel de goede keuzes? Hoe zal het uitpakken?

Volgens de Cursus in Wonderen houdt het duo schuld voor het verleden en angst voor de toekomst het ego in stand. 

Vandaar dat de illusie van een vrije wil niets met vrijheid te maken heeft maar alleen met onvrijheid.

Zolang je denkt dat je een afzonderlijke persoon ben je onvrij en leef je in een eigen geschapen gevangenis van schuld en angst.

Het goede nieuws is dat z.g. vrije wil een illusie is. Het bestaat gewoonweg niet. Het idee van een vrije wil is slechts het gevolg van een hypnose. Iedereen zegt het, je ouders en leraren zeiden het, de hele maatschappij zegt het en dus zeg jij het ook. Iedereen praat elkaar na.

Degenen die in staat zijn om zich een beetje vrij te maken van de hypnose (helaas zijn dat slechts zeer weinigen) ziet dat alles wat er gebeurt slechts het gevolg is van een samengaan van omstandigheden. Zelfs je gedachten kun je niet maken, laat staan al het andere. Ik ga hier niet verder op in want dat is in mijn vorige blogs al besproken.

Bovendien kan ik mensen die ervan overtuigd zijn wel een z.g. vrije wil te hebben niet overtuigen. Ze zullen door eigen ervaring en onderzoek tot die conclusie moeten komen en ja ook of ze dat doen en wanneer dat gebeurt is iets wat het vermeende ik niet bepaald, maar slechts het geheel (en dat geheel is zeeeeer geduldig).

Weten dat je eenheid bent, dat je niet een golfje bent dat afzonderlijk zijn koers bepaalt maar de zee geeft vrijheid. Vrijheid van angst, schuld en boete. Vrijheid van het ego. Vrij om het moment te accepteren zoals het is.
Het is het einde van geestelijk lijden, van denken dat het moment anders moet zijn zoals het is.

Alles is perfect, alles is zoals het moet zijn, het kan niet anders zijn dan het is. Jij bent geen afzonderlijk persoon, maar slechts een golfje in het geheel. Waar dat golfje naartoe gaat wordt bepaald door de zee, niet door het golfje zelf.

Als je dat werkelijk doorvoelt en weet ben je vrij.
Het einde van de illusie van de z.g. vrije wil is het begin van vrijheid.

2 opmerkingen:

  1. Hallo Roeland,

    wat jij hier schrijft IS voor mij ZO WAAR!!!
    Het laat mij denken aan mijn blog op Hyves ca. een jaar geleden.....van ligt alles vast of heb jij een keuze?
    Dit te WETEN (niet geloven) geeft zo een diepe rust en vrede....valt niet in woorden te vatten.
    Voor mij is dat de zoveelste bevestiging die aan komt waaien...
    En NEE....ik ben niet op zoek naar bevestiging....ik volg alleen maar wat zich aan dient.
    Dankjewel voor het delen er van.

    Pravas

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pravas: Jij bedankt voor je inspirerende reactie. Het is inderdaad fijn om 'schijnbare personen' aan te treffen die dit beseffen. Ook in de z.g. spirituele wereld is er maar een enkeling die dit weet.

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een reactie plaatst! Bedankt!
Reacties die te maken hebben met het onderwerp en een inhoudelijk goede bijdrage leveren aan een verder inzicht daarin worden op prijs gesteld en gepubliceerd.
Al het andere zal in het ongemanifesteerde Zijn blijven:)
Opmerkingen worden alleen geplaatst als er een naam onder staat, dat kan ook een nickname (schuilnaam) zijn. Die kan onder de boodschap geplaatst worden.