02 maart 2010

"Je" schept je realiteit, maar wie is de "Je"?

In kringen van creatie denkers hoor je vaak dat je je eigen realiteit schept. Ik ben het daar grotendeels mee eens. Echter waar de wegen van de creatie denkers en mij uiteen lopen is wie die je is die iets schept.

Alles wat er gebeurt wordt aangestuurd en is een expressie van het Ene. Dat geldt ook voor het organisme en voor de gedachten van dat organisme.
Als we werkelijk zouden kunnen waarnemen wat er is dan zouden we leegte zien want in werkelijkheid is er helemaal geen vaste stof. Alles is slechts een dans van energie en met elkaar verbonden. Wat we met onze zintuigen zien is een vorm van gezichtsbedrog. We zien vastigheid waar die niet is en we zien afgescheidenheid waar die niet is.

No big deal, want zoals ik ergens anders betoogd heb is het doel van onze zintuigen het waarnemen van dualiteit. Dat is de reden waarom het Ene de zintuigen gemaakt heeft.

Waar we echter de mist ingaan is als we dat gezichtsbedrog aannemen voor de werkelijkheid. Die werkelijkheid is dat als we als afzonderlijk organisme iets 'willen' dan ontstaat de gedachte van dat willen spontaan en als uiting van de universele harmonie.

Niets, wat dan ook, gebeurt zonder dat het Ene het aanstuurt, want er is niets anders.

Het Ene stuurt het bewuste en onbewuste van het organisme aan en vervolgens ziet het organisme dat gereflecteerd in de werkelijkheid.

Een mooie analogie is die van een verwarmingsradiator. Als een verwarmingsradiator warm wordt dan wordt ook zijn omgeving warmer. Echter de verwarmingsradiator stuurt niet zichzelf aan. Iemand anders bestuurt de thermostaat.    

De fout die creatiedenkers maken is dat zij denken dat de verwarmingsradiator zichzelf bedient, dus zelf 'beslist' om warmer te worden.

Uiteindelijk is alles wat er gebeurt een expressie van het Ene. Alles is zoals het moet zijn en dat geldt ook voor het ervaren van schijnbare dualiteit, leven in illusies en denken dat 'jij' iets doet, terwijl dingen gewoon gebeuren.

Ik heb het al diverse keren geschreven, maar wat voor mij duidelijkheid schepte was het observeren van mijn gedachten. Stel ik beslis dat ik een glas water wil drinken. Het blijkt dan dat die gedachte spontaan verschijnt en dat er geen afgescheiden ik is welke die gedachte aanstuurt. Kijk zelf maar! Alleen ervaring uit de eerste hand kan transformerend werken.

Dat ervaren betekent dat het hele kaartenhuis van een ik die iets zou doen in elkaar stort.
Wat er dan overblijft is het doorvoelen van de werkelijke wereld. De wereld achter de zintuigen. Een wereld waarin alles EEN is en niets gebeurt zonder dat het past in de universele harmonie. Als je dat ervaart ben je thuisgekomen.   



2 opmerkingen:

  1. Echter waar de wegen van de creatie denkers en mij uiteen lopen is wie die je is die iets schept.

    Precies Roeland. De dans van de energie is te beinvloeden, maar wie beinvloed? Als ik me richt op synchroniciteit, zie ik hele bijzondere dingen gebeuren die niet door mij gestuurd worden, maar waarvan ik wel weet dat ik het beinvloed heb. Het is het Ene die de dans bijstuurt. Binnen de Oersoep is alles mogelijk. Alles is in potentie aanwezig. Er is invloed mogelijk, echter het is niet zo dat je op een knopje kan drukken voor een kopje espresso. U vraagt, wij draaien. Nee, het is heel subtiel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In potentie is alles aanwezig [Mooi Jurgen!]en het komt als het ware tot aanzijn wanneer ik er mijn aandacht op focus.

    Door mijn aandacht bewust te focussen schep ik 'dingen' mijn werkelijkheid binnen. Dankzij de wet van de synchroniciteit die dan wordt geactiveerd.

    We zijn ons niet half bewust van de capaciteiten die in ons sluimerend aanwezig zijn. Het is een kwestie van je er bewust van worden en er dan mee 'spelen'.

    Niet voor niets zijn we Scheppers in opleiding.

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een reactie plaatst! Bedankt!
Reacties die te maken hebben met het onderwerp en een inhoudelijk goede bijdrage leveren aan een verder inzicht daarin worden op prijs gesteld en gepubliceerd.
Al het andere zal in het ongemanifesteerde Zijn blijven:)
Opmerkingen worden alleen geplaatst als er een naam onder staat, dat kan ook een nickname (schuilnaam) zijn. Die kan onder de boodschap geplaatst worden.