28 maart 2010

Stel dat we zouden ervaren dat alles EEN is

Stel dat het de levende realiteit van mensen zou zijn dat alles EEN is.
In dat geval zou je niemand ergens de schuld van kunnen geven want als je de ander beschuldigt dan beschuldig je jezelf.
Met de vinger naar een ander wijzen wordt dan onmogelijk want je wijst altijd naar jezelf.



Er zouden geen bezittingen of eigendomsrechten meer bestaan. Het maakt niet uit wie wat gebruikt, want IK gebruik het altijd (immers IK is alles wat er is).

Geld, iedere vorm van dwang, gezag, macht, autoriteiten, schuld en boete zouden dan niet meer bestaan.


Je krijgt dan een totaal andere maatschappij. De maatschappij zou functioneren via de natuurlijke harmonie, de TAO. Als dat op deze wereld zou gebeuren dan zou het bijna een andere planeet worden.

Alles is zoals het zou moeten zijn. Dat betekent dat de illusie van afgescheiden eenheden ook is zoals het zou moeten zijn.

Desalniettemin vind het 'ik' dat niet altijd leuk. 

Ik kan me herinneren dat ik als jong kind (eigenlijk zo vroeg als ik kon denken) die egoloze maatschappij logisch en voor de hand liggend vond. Ik begreep niets van deze wereld. Het heeft me vele jaren gekost om in ieder geval op verstandelijk niveau te begrijpen waarom de wereld is zoals deze is en waarom mensen zich gedragen zoals ze zich gedragen.
En eigenlijk geldt dat nog steeds, hoewel ik wel geleerd heb om in deze wereld te functioneren.

Maar nog steeds vind ik het mooi om even te fantaseren over hoe het zou zijn als we werkelijk zouden ervaren dat alles EEN is. Als we de illusie zouden inruilen voor de werkelijkheid.

2 opmerkingen:

  1. Zoals mijn moeder zei: "as is verbrande turf".

    Dat alles Eén is blijft natuurlijk ook een concept, zolang er een wereld is waar van alles en nog wat te ervaren is, en de "ervaarder" en het "ervarende" zichzelf niet in de ander herkent, zal er nimmer iets op aarde bestaan dat Eén is, waardoor we gedoemd zijn om ons leven te slijten in dualisme dat zich uit in "mijn en dijn", oorlog, moord en doodslag en heel af en toe wellicht hier en daar een beetje liefde.

    En ook dit, zoals je zelf ook al stelt Broeder Roeland, is goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed is het wel, maar optimaal is het niet.....

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een reactie plaatst! Bedankt!
Reacties die te maken hebben met het onderwerp en een inhoudelijk goede bijdrage leveren aan een verder inzicht daarin worden op prijs gesteld en gepubliceerd.
Al het andere zal in het ongemanifesteerde Zijn blijven:)
Opmerkingen worden alleen geplaatst als er een naam onder staat, dat kan ook een nickname (schuilnaam) zijn. Die kan onder de boodschap geplaatst worden.