19 april 2010

Alleen maar de toeschouwer

Temidden van alle discussies over non dualiteit is het vooral belangrijk om het eenvoudig te houden.

Inmiddels is wetenschappelijk bewezen bijv. in het boek de Vrije Wil bestaat niet van Victor Lamme (met dank aan mijn 'brother in arms' Snips) dat het 'ik' alleen maar een toeschouwer is van alles wat er gebeurt.

Het 'ik' denkt niet, gedachten ontstaan spontaan via het brein. Het 'ik' beslist niet, wanneer het 'ik' zich bewust wordt van het moeten nemen van een beslissing is de beslissing door het brein allang genomen. Het 'ik' voelt niet, gevoelens ontstaan spontaan. Het 'ik' wordt niet geboren, leeft niet en gaat niet dood. Dat gebeurt allemaal spontaan.

Het 'ik' doet dus helemaal niets, maar denkt dat het van alles doet. Dit is de kern van het menselijk lijden. Denken dat je ergens verantwoordelijk voor bent. Trachten dingen in de hand te houden en te besturen die per definitie niet in de hand te houden en te besturen zijn. Immers het 'ik' doet niet alleen niks, maar het kan  niks doen. Het 'ik' is een Don Quichote die tegen windmolens vecht. En dat kan niet anders dan lijden veroorzaken.

Dit inzicht is naar mijn mening de sleutel. Niets meer is nodig. Het 'leven' doet alles. Dat kan niet anders betekenen dat jij het leven bent en dat het zijn van een apart 'ik' een illusie is.

Hiermee wordt de bron van het lijden aangepakt. Niets meer is nodig. Je kunt net zoveel van je leven bepalen en je hebt net zoveel verantwoordelijkheid als een acteur in een soap serie. Het enige wat te doen staat is om te genieten van de show. Al het andere lijdt enkel tot lijden.

Jij bent nergens verantwoordelijk voor, het leven ontvouwt zich spontaan en jij hebt net zoveel vrijheid om dingen te bepalen als een acteur in Goede Tijden, Slechte Tijden. Enjoy the show.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie plaatst! Bedankt!
Reacties die te maken hebben met het onderwerp en een inhoudelijk goede bijdrage leveren aan een verder inzicht daarin worden op prijs gesteld en gepubliceerd.
Al het andere zal in het ongemanifesteerde Zijn blijven:)
Opmerkingen worden alleen geplaatst als er een naam onder staat, dat kan ook een nickname (schuilnaam) zijn. Die kan onder de boodschap geplaatst worden.