23 april 2010

De kwebbeldoos

Vandaag heb ik het 330 pagina's dikke boek van Victor Lamme uitgelezen. Het is een van die weinige boeken welke ik als mijlpijlen beschouw in mijn ontwikkeling.
Hier wordt op wetenschappelijke wijze uitgelegd dat alles wat wij doen automatisch door het onbewuste wordt geregeld en dat een stukje van de linker hersenhelft van het brein daar achteraf een rationalisatie voor bedenkt.

Dat stukje is bewust en noemt hij de kwebbeldoos. Alles wat ik denk over mijn handelen, over mijn denken en vooral over mijn vrije wil is slechts gekwebbel achteraf.

Als ik besluit om bijv. een koekje te eten dan heeft mijn brein allang besloten om dat koekje tot zich te nemen voordat ik zelfs maar begonnen ben om daar over na te denken.

Het bewuste ik is slechts een commentator die naar de voetbalwedstrijd zit te kijken maar denkt dat hij de enige  speler is. De spelers zijn echter delen van het brein die automatisch besluiten.
Het brein neemt zijn beslissingen op basis van genetische programmering, de structuur van het brein en leerprocessen.

Voor mij is het lezen van dit boek een belangrijk leerproces geweest. Het zet mij ertoe aan om nog minder belang te hechten aan wat mijn kwebbeldoos zegt.
Alles gebeurt automatisch. De kwebbeldoos is hoogstens te zien als een stukje amusement maar meer ook niet. Iedereen hecht veel te veel waarde aan de kwebbeldoos en dat is de oorzaak van al onze problemen. Het ik is niet de bepaler, maar slechts een toeschouwer.

Het tot rust komen van de kwebbeldoos is wat velen nirvana noemen. Ik moet denken aan het verhaal van een hersenwetenschapster, wiens linker hersenhelft was uitgevallen. Hiermee werd de kwebbeldoos het zwijgen opgelegd, hetgeen zij als het paradijs ervaarde. Zij voelde het als een ervaring die wordt aangeduid met Verlichting.
Hieronder zie je de desbetreffende video. Zij legt weliswaar andere accenten als Lamme, maar ook Lamme zegt dat meditatietechnieken vaak leiden tot het rustiger maken van de kwebbeldoos.



Zo bezien is Verlichting dus niet meer dan het zwijgen opleggen aan de kwebbeldoos. Ik vertrouw erop dat dit boek daar aan bijdraagt.
Voor de liefhebber, het gaat om het onderstaande boek.


Vrije wil bestaat niet

De vrije wil bestaat niet

Victor Lamme



   
 

3 opmerkingen:

  1. Ik heb een link naar je blog gestuurd aan Victor Lamme, die ik toevallig persoonlijk ken. Ik ben heel erg benieuwd of hij reageert en ook hoe hij reageert.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Roeland,

    Bedankt voor je reactie op mijn boek. Ik voel me zeer vereerd door het belang dat je hecht aan de inhoud voor je eigen ontwikkeling en kijk op het leven.

    Uiteraard deel ik je conclusie dat in onze maatschappij te veel waarde wordt gehecht aan woorden en te weinig wordt gekeken naar wat iemand nou werkelijk doet. Niet alleen in de rechtspraak (wat vrij uitgebreid in het boek wordt behandeld), maar ook in allerlei andere facetten van het leven tot en met persoonlijke relaties.

    Ik was van de week toevallig op een begrafenis van iemand die ik maar een paar keer had ontmoet. Hij was me toen opgevallen als iemand die niet erg op de voorgrond trad, maar wel een zekere rust uitstraalde. Gewoon een aardig iemand, maar veel zei hij niet. Ik was stomverbaasd toen ik op zijn begrafenis ineens 600 man zag verschijnen (zonder overdrijven!). De plechtigheid duurde dik drie uur, de meeste mensen stonden al die tijd buiten, want in de zaal konden hooguit 200 man. De gang langs het graf duurde alleen al een uur. Achteraf had ik me moeten realiseren waar al die mensen vandaan waren gekomen. Op de rouwkaart had zijn vrouw zijn levensmotto geschreven: liefde blijkt niet uit wat je zegt, maar uit wat je voor iemand doet.

    Nogmaals dank,

    Victor Lamme

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dag Victor,

    Erg bedankt voor je reactie. Ontzettend leuk dat je hebt gereageerd!

    Van wat ik waarneem wordt veel van het menselijk lijden veroorzaakt door zaken als schuld en spijt. Mensen hebben de neiging om zichzelf en anderen van alles te verwijten.

    Impliciet gaan ze er dan vanuit dat er een mannetje in het hoofd van hun en de ander zit dat uit vrije wil beslissingen neemt en het anders had kunnen (en zelfs moeten) doen.

    Die aanname wordt nooit ter discussie gesteld.

    Jouw boek laat zien dat zo'n mannetje of vrouwtje niet bestaat. In plaats daarvan hebben we te maken met een dolgedraaide commentator.

    Dat weten schept een enorme rust. De bodem onder het begrip bewuste schuld valt weg.

    Jouw boek kan dan ook een grote rol vervulllen bij verwerkingsprocessen en voor iedereen die een ander wat dan ook verwijt (bijv. bij echtscheidingen).

    Jij ontzettend bedankt voor het schrijven van dit boek en voor je stukje op deze blog.

    Groetjes,
    Roeland

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een reactie plaatst! Bedankt!
Reacties die te maken hebben met het onderwerp en een inhoudelijk goede bijdrage leveren aan een verder inzicht daarin worden op prijs gesteld en gepubliceerd.
Al het andere zal in het ongemanifesteerde Zijn blijven:)
Opmerkingen worden alleen geplaatst als er een naam onder staat, dat kan ook een nickname (schuilnaam) zijn. Die kan onder de boodschap geplaatst worden.