22 april 2010

De waarheid

In de menselijke samenleving vormen zich groepjes die denken de waarheid in pacht te hebben. Mensen die een bepaald kerkgenootschap vormen een wezenlijk verschil tussen hunzelf en 'de anderen.' Immers ze zijn er zeker van dat 'de anderen' ongelijk hebben en zij gelijk. Het kerkgenootschap waar zij deel van uitmaken is niet zomaar een clubje. Nee, het is een verzameling van mensen die de waarheid in pacht hebben.

Iedere zoeker naar de waarheid loopt grote kans om zonder dat hij dat beseft bij zo'n kerk verzeild te raken. Zelf voelde ik enige aantrekking tot de advaita kerk. De advaita kerk is ook al zo'n club van mensen die denken de waarheid te weten. Ze hebben voorgangers en eigen dogma's (alles is bewustzijn en het gepraat over verlichting bijv.) en een geheel eigen voor buitenstaanders moeilijk te doorgronden taalgebruik.
Mijn broeder in waarheidszoeken, Snips, heeft ooit gezegd dat het beste is om alles van tafel te vegen. Als er dan iets overblijft (en dat is maar de vraag) dan zal dat de waarheid wel zijn.
Het is verleidelijk om je aan te sluiten bij een van de vele kerkgenootschappen. Het spirituele wereldje kent er tallozen. Allemaal mensen die elkaar in hun illusies bevestigen, maar denken dat ze de waarheid in pacht hebben.

Wat alle kerkgenootschappen met elkaar gemeen hebben is dat het behoren tot zo'n club nooit tot waarheid zal leiden. Je komt alleen maar in andere illusies terecht.
De echte waarheidszoeker durft op eigen benen te staan, durft achter alles vraagtekens te stellen en laat zich niet beïnvloeden door wat voor dogma's dan ook (en zeker niet de dogma's van de clubjes waar hij wellicht enige verwantschap mee voelt).
De echte waarheidszoeker zal vaak provoceren, shockeren en dat is maar goed ook want daardoor worden mensen wakker. De slapende meute wil vooral bevestigd worden in hun illusies en in de superioriteit van hun groepje dat natuurlijk de waarheid in pacht heeft.

Beste lezer, laat U niet in slaap sussen. Als U behoort tot een clubje of daar verwantschap mee voelt dan zit U ook in een illusie. Zeker als U ervan overtuigd bent niet in een illusie te zitten.
Durf een eenling te zijn, durf de dogma's van alle clubjes die er bestaan op te blazen. Als alles in puin ligt is er een kans dat de waarheid daaruit als een sphinx zal oprijzen.    

3 opmerkingen:

  1. Wat tegenvalt, is mijn ervaring, is dat als alles in puin ligt, dat ego, of die geest, of die valse IK (geef het een naam), nog net zo hard doet alsof het bestaat. Voor mijn gevoel ligt alles in puin, en nog is die IK er, dat Ego, die Geest, die blijft roepen dat 'ie het wel voor elkaar krijgt en alles weer zal opruimen... het is werkelijk onvoorstelbaar... dit bewijst voor mij dat de meeste lui (vooral zij die er flink geld aan verdienen) die "opeens" verlicht of gerealiseerd zeggen te zijn, volkomen uit hun nek lullen en geen idee hebben wat "verlicht zijn" of "gerealiseerd zijn" inhoudt. En vooral die lui die met mooie praatjes komen, over eenheid en weet ik wat voor new age zwijmel bullshit, kan ik bijna wel doodknuppelen.

    Pff, dat lucht op.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Frits,

    Kan jou helemaal begrijpen. Ik voel de laatste tijd ook soms woede naar nep guru's toe. Niet alleen omdat wat ze zeggen niet waar is, maar vooral omdat ze mensen afhankelijk maken en juist van eenheid afhouden door 'verlichting' of 'realisatie' te zien als een doel in de toekomst.
    En erger zichzelf definiëren als verlicht en de anderen als niet verlicht (en zeggen ik zal je helpen om verlicht te worden en daardoor macht over de ander krijgen).
    Het 'ik' is echter niet meer dan een kwebbeldoos. Dus alles wat dat ik zegt is van geen enkele waarde. Dat inzien trekt de energie van de kwebbeldoos weg en kan voor rust zorgen.
    Ook de nep guru doet wat hij doet niet als gevolg van bewuste beslissingen (die niet genomen kunnen worden), maar het gebeurt als uiting van het geheel. Net zoals de woede die jij en ik soms voelen bij het bezig zien van dat soort mensen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb zelf ook een sterke licht ervaring gehad kwam er met enorm veel emotie en prikkeling en gekkigheid uit.
    Maar om nou te zeggen ik ben verlicht of wat dan ook ???
    Het gekke is dat je erna in een diep dal stort, en juist daar jezelf terug vindt tussen de mensen om je heen.
    Geen wijze op een hoge berg, maar juist tussen de gewone mensen vindt je (ik) mezelf terug en juist al dat paranormale en spirituele voert je min of meer van jezelf af ,zelfs mensen die in de geestelijke zorg werken en die affiniteit met het spirituele hebben kunnen je ongewild laten dwalen en dolen in het hedendaagse woud van spiritualiteit.
    Verlichting is iets wat in iedere mens zit, alleen treedt het bij de een meer als bij de ander naar voren.
    Maar we zijn allemaal zielen dus lichtdragers!!!.

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een reactie plaatst! Bedankt!
Reacties die te maken hebben met het onderwerp en een inhoudelijk goede bijdrage leveren aan een verder inzicht daarin worden op prijs gesteld en gepubliceerd.
Al het andere zal in het ongemanifesteerde Zijn blijven:)
Opmerkingen worden alleen geplaatst als er een naam onder staat, dat kan ook een nickname (schuilnaam) zijn. Die kan onder de boodschap geplaatst worden.