27 april 2010

Een truc van het brein

Een van de interessante zaken uit het boek van Victor Lamme is dat de beslissing om te komen tot een actie en bewustwording van die actie verlopen via twee gescheiden circuits.

Stel ik denk te beslissen om een koekje tot me te nemen.

De beslissing tot tot het nemen van een koekje (A) is al door mijn brein genomen voordat ik me bewust (B) ben van het willen nemen van een beslissing.

Het leuke is dan ook nog dat het brein op een illusionaire manier B terug in de tijd plaatst zodat niet duidelijk is dat B erachter aan huppelt.

De redenen die B opgeeft voor het nemen van het koekje zijn vaak heel anders dan de feitelijke redenen.

Stel iemand koopt een huis. De kans is groot dat de redenen die onze kwebbeldoos (B) opgeeft te maken hebben met argumenten zoals fijne buurt, mooi huis enz.

Echter de echte redenen zullen te maken hebben met emoties (A).

Dit alles heeft een aantal gevolgen:

1. We nemen niet bewust beslissingen maar nemen slechts waar hoe ons brein op de automatische piloot beslissingen neemt.

2. Deze beslissingen worden meestal niet veroorzaakt door de redenen die we noemen maar vinden hun oorsprong in andere redenen die te maken kunnen hebben met genetische aanleg en ervaringen. Omdat we echter zoveel hebben meegemaakt in een leven is het onmogelijk om na te gaan waarom we een beslissing nemen. Het tot me nemen van een Verkade koekje kan bijv. te maken hebben met het feit dat ik daar als baby een goede ervaring mee had. Of dat ik een reclame gezien heb die ik vergeten ben maar mij toch onbewust beïnvloedt heeft.

We hebben dit niet in de gaten omdat het brein ook nog een mechanisme in zich heeft om ons te misleiden en te denken dat we een beslissing nemen voor dat de daad plaatsvindt en om de redenen die de kwebbeldoos aanvoert.

Zo lijkt het alsof we uit vrije wil beslissingen nemen terwijl in werkelijkheid alles automatisch gebeurt.

We denken dingen bewust te bepalen, maar alles wat we doen is kijken naar wat allang besloten is en we verzinnen redenen over het waarom.

3 opmerkingen:

  1. dag Roeland, een heel goed stukje vind 'ik',mijn vraag is echter hoe kan het gebeuren dat iemand door volharding tot een gewenste resultaat kan komen.Of mag ik het zo zien;wat iemand denkt te willen staat in feite al vast..???MGR.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volharding is net zoals al het andere iets dat gebeurt. Sommige organismen zitten zo in elkaar dat ze een drang hebben om de waarheid te ontdekken, anderen hebben daar totaal geen behoeft aan. Dat heeft enkel te maken met hoe het organisme in elkaar zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad alles gebeurt. Er is tenslotte niemand thuis.

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een reactie plaatst! Bedankt!
Reacties die te maken hebben met het onderwerp en een inhoudelijk goede bijdrage leveren aan een verder inzicht daarin worden op prijs gesteld en gepubliceerd.
Al het andere zal in het ongemanifesteerde Zijn blijven:)
Opmerkingen worden alleen geplaatst als er een naam onder staat, dat kan ook een nickname (schuilnaam) zijn. Die kan onder de boodschap geplaatst worden.