16 mei 2010

Cultus

Centraal in de leer van advaita staat dat de persoon niet bestaat. Er is alleen eenheid.
Desalniettemin kent de persoonlijkheidscultus in deze leer een triest hoogtepunt.

De persoon van de leraar die verlicht heet te zijn (altijd zelfverklaard overigens) wordt op een voetstuk gezet.

Om hem heen bevinden zich leerlingen die hem vereren en hopen datgeen te bereiken wat de leraar kennelijk al bereikt heeft.

Personen proberen te bereiken wat een bepaalde persoon kennelijk al bereikt heeft hoewel de leer zegt dat er geen personen zijn.

Sorry mensen dit wereldje is zo rot als een appel die 5 jaar heeft liggen schimmelen.

Wat mensen op satsang bijeenkomsten doen is de illusie in stand houden en versterken.

De advaita kerk is slechts een kerk net zoals alle anderen.

3 opmerkingen:

  1. Plaatsing op de agenda is geen 'keurmerk'
    dat degene die satsang geeft gerealiseerd is.
    Het is aan de zoeker zelf
    om het kaf van het koren te scheiden.
    Hetgeen een deel is van het spirituele proces.

    Advaita bevordert zelfonderzoek, je zal het toch zelf moeten ontdekken. Veel kerken geloven, ontstonden naar aanleiding van een figuur die het schijnbaar door had.

    Ik schrijf nu een stukje bij de niemand spreekt kerk. groet huib

    BeantwoordenVerwijderen
  2. als er een vrouw bij satsang binnenkomt die aan zo'n lul de behanger vraagt wat ze met haar leven moet, krijg ik altijd zin om die vent en ook die vrouw een mep te verkopen..
    ik dacht altijd dat ik best lief was, maar ik heb een hele andere kant in me..die is woest van de waarheid..eigenlijk ben ik ook wel een soort Nisargadatta..ik zou die domoren gewoon de trap af gooien..niet bepaald Jezus like..?
    Of wel..nee hij lacht er om..
    Dit is natuurlijk wel gezegd met een knipoog he..maar eigenlijk weet ik veel meer dan die oude rooksteen van een Nisar.
    Nu kunnen jullie wel lachen maar ik heb er schijt aan.
    Ik gooi het er gewoon uit..this is my other foot..the kicking foot..

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een reactie plaatst! Bedankt!
Reacties die te maken hebben met het onderwerp en een inhoudelijk goede bijdrage leveren aan een verder inzicht daarin worden op prijs gesteld en gepubliceerd.
Al het andere zal in het ongemanifesteerde Zijn blijven:)
Opmerkingen worden alleen geplaatst als er een naam onder staat, dat kan ook een nickname (schuilnaam) zijn. Die kan onder de boodschap geplaatst worden.