07 mei 2010

De kwebbeldoos, het ik ontmaskert

Eindelijk weten we nu dankzij het boek van Victor Lamme precies waar het gevoel van zijnde een afzonderlijk ik vandaan komt.

Het gaat om een stukje van de linker hersenhelft waar het taalvermogen zit en dat tevens de behoefte heeft om te voorspellen waar anderen mee bezig zijn.

Volgens Lamme is het voor sociale dieren zoals wij van essentieel belang om bijv. te kunnen voorspellen wat de dominante aap gaat doen, of we veilig een banaan kunnen halen of dat de dominante aap ons dat belet enz.
De module die oorspronkelijk bedoeld was voor begrijpen van anderen hebben we op onszelf toegepast.

Nu is iets kunnen voorspellen anders dan weten wat de oorzaak is van een bepaald gedrag.

Ons gedrag vindt zijn oorsprong in 2 factoren, het ene is genetica, het andere is de geschiedenis van wat we hebben meegemaakt. We kiezen dus niets, het organisme doet simpelweg wat we door genetica en geschiedenis gedwongen worden te doen.

De kwebbeldoos maakt er echter een mooi verhaal van waarin woorden als willen, kiezen enz. een grote rol spelen.

De kwebbeldoos denkt dat hij kiest, maar het enige wat hij doet is de keuzes becommentarieren die allang door het brein zijn gemaakt. Diverse experimenten o.a. dat van Libet hebben dat aangetoond.

Niet alleen denkt de kwebbeldoos dat hij iets kiest en doet, maar nog veel erger hij denkt ook dat hij een afgescheiden ik is.

Mensen die geen functionerende linker hersenhelft meer hebben voelen dat niet zo (zie het youtube filmpje van de dame met de herseninfarct een aantal blogs naar beneden). De rechter hersenhelft functioneert slechts als onderdeel van het geheel. Echter bij een actieve linker hersenhelft wordt die rechter hersenhelft helemaal overheerst door de kwebbeldoos.

Kortom beste lezer, wat van uw hele ik overblijft is niet meer dan een kwebbeldoos. Je zou het kunnen vergelijken met een dolgedraaide televisie (het beeld plus geluid dat in onze hersenen verschijnt) die niet af te zetten is, die denkt dat hij van alles in de hand heeft, maar alleen maar commentaar geeft (Lamme vergeleek de kwebbeldoos in een interview met de sportcommentator Mart Smeets, echter met het verschil dat Mart Smeets in tegenstelling tot onze kwebbeldoos weet dat hij de voetbalwedstrijd niet zelf speelt).

Volgens Lamme is het hele idee dat de kwebbeldoos iets kiest en doet meer dan een illusie. Het is puur een vergissing.

Kortom uw hele idee van zijnde een afzonderlijke ik is een vergissing en daarmee zult U het moeten doen.

1 opmerking:

  1. ik heb wel ervaring met migraine vnl aan de linkerkant..een voordeel is dat het kwebbelen nagenoeg ophoudt..dat geldt ook voor alle andere dagen dat er een doffe pijn is in mijn linkerkant..bijna altijd dus..nadeel is dat het nadenken over dingen, plannen enz..moeilijker wordt..iemand met een beroerte vertelde me wat ze ervoer..dit leek er veel op.
    Maar dit is geen manier ..het is lastig..alshowel kwebbelen ook lastig en ik vraag me dus af, wat is nu het probleem ..waarschijnlijk omdat juist die linkerhelft bij mij voor een deel niet meer goed lijkt te functioneren
    ik streef er naar om pijnvrij te worden..
    dat wel.

    ik heb ook niet het idee dat die kwebbeldoos zoals je het zegt relevante keuzes kan maken..daarom is het ook een kwebbeldoos..en die lult maar wat raak.
    maar intentioneel om het zo te zeggen lijken er wel belangrijke keuzes te bestaan, ofwel slechts een keuze die alle anderen omvat..en dat is de keuze voor liefde ipv angst ( geleerd van een Cursus in wonderen )...
    dat wil voor mij wel zeggen..dat deze keuze een heel leven kan veranderen en dat ook doet.
    dit is de enige keuze die er toe doet , die we allemaal kunnen maken.
    daarvoor heb je geen linker of rechterhersenhelft nodig maar wel een wil.
    deze wil kan zich uit verlangen voegen bij God of bij het ego..

    bij een beroerte kan de linkerkant worden uitgeschakeld maar dat is niet het ding waar het om gaat want dan zouden we allemaal operatief verlicht kunnen woren gemaakt.
    wij zijn natuurlijk veel meer een wezen, een ziel.
    in dit wezen ligt het zijn en de verlichting.
    het omvat alles aan ervaring en wijsheid en inzicht.

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een reactie plaatst! Bedankt!
Reacties die te maken hebben met het onderwerp en een inhoudelijk goede bijdrage leveren aan een verder inzicht daarin worden op prijs gesteld en gepubliceerd.
Al het andere zal in het ongemanifesteerde Zijn blijven:)
Opmerkingen worden alleen geplaatst als er een naam onder staat, dat kan ook een nickname (schuilnaam) zijn. Die kan onder de boodschap geplaatst worden.