31 mei 2010

Het ego

Het ego heeft behoefte aan tegenstanders.

Voor een ego dat het spirituele pad opgaat is de meest belangrijke tegenstander, misschien wel de enige tegenstander het ego..........

Een fata morgana (het ego) blaast een fata morgana (het ego) op en gaat vervolgens een heel moeizaam en zwaar pad betreden om zich van het ego te bevrijden.

Dat is koren op de molen voor het ego. Als het maar moeilijk en zwaar is. Er moet een serieuze strijd gestreden worden. Daar houdt het ego van.

Hoe moeilijker het wordt, hoe zwaarder en serieuzer, hoe meer het ego groeit.

Vanwege bovenstaand proces begin ik steeds meer voorkeur te krijgen voor de term kwebbeldoos zoals Victor Lamme die gebruikt.

De kwebbeldoos benoemt het ego zoals het is. Veel geschreeuw, maar weinig wol. Het is een luchtspiegeling, een fata morgana die pretendeert heel veel te kunnen, maar in werkelijkheid niets kan en niets is.

Eigenlijk is het maar een zielige vertoning dat ego. Het is een keizer zonder kleren aan.

Het is een kwebbeldoos waar je alleen maar om kunt lachen. 

1 opmerking:

  1. Ik heb wel eens voor de grap een ongewoon gesprek gevoerd met mijn ego..dat gaat dan ongeveer zo...

    Hallo ego..hoe gaat het nu ?
    Ego:..hoe gaat het nu ? Hoezo NU ?
    Ik: Ja NU ..hoe gaat het nu ?
    EGO: Nu bestaat helemaal niet stomme trut.
    Ik: O..nou nou..ben ik ineens een trut ?
    EGO: Ja..nee..je bent wel lief hoor..maar begin me niet over NU..daar kan ik al helemaal niet tegen.
    Ik: O..hoe gaat het dan in het verleden?
    EGO: Kijk, zo komen we ergens! Het gaat met mij heel goed in het verleden..want dat verzekerd tenminste ook mijn toekomst met jou..

    enz enz..zo kom je toch nog eens goed te weten hoe het ego echt over je denkt..en dat is niet best....

    Het ego is een duivel...kijk wat het aanricht.
    Ziekte, dood, geweld, misbruik, en ga zo maar door...het staat nog bij je graf te kijken of je wel echt dood bent..bij wijze van.

    En het enige waar het ego niet tegen kan, is als we het niet meer serieus nemen.
    Dan is het als een zielig hoopje dat langzaam wegsmelt...zoiets als een hoopje sneeuw in de zon.
    Of een stukje plastic in de buurt van een oven.

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een reactie plaatst! Bedankt!
Reacties die te maken hebben met het onderwerp en een inhoudelijk goede bijdrage leveren aan een verder inzicht daarin worden op prijs gesteld en gepubliceerd.
Al het andere zal in het ongemanifesteerde Zijn blijven:)
Opmerkingen worden alleen geplaatst als er een naam onder staat, dat kan ook een nickname (schuilnaam) zijn. Die kan onder de boodschap geplaatst worden.