27 mei 2010

Het SIM mannetje of vrouwtje

Soms vraag ik me af of een mannetje of vrouwtje in het SIM computer spel zou willen horen dat ze in werkelijkheid slechts digitale informatie zijn?

Het antwoord luidt een duidelijk nee. Het spel werkt alleen als ze denken dat ze echt zijn. Als ze hun bestaan in twijfel zouden trekken alsmede de realiteit van alles om hun heen dan zou dat hetzelfde zijn als uit het spel stappen en dat kan natuurlijk niet.

Zo is het ook met ons. Het doorzien van de illusie is in feite hetzelfde als bederven van het spel. Aan de ene kant is denk ik het doorzien van de illusie eenvoudig, want het bewijs, ook wetenschappelijk bewijs, is overweldigend.

Aan de andere kant is de kracht van de illusie dat ook. Dat geldt zeker als je een leven hebt wat gekenmerkt wordt door chaos en allerlei gebeurtenissen. Maya trekt je dan als het ware weer de illusie in, hoewel je misschien wel beter weet.

Waar ik me echt over verbaas is dat er velen die lid zijn van bijv. advaita en niemand-hier hyves zich ook verzetten tegen het doorzien van de illusie.
Je zou toch aannemen dat als iemand lid is van zo'n groep hij of zij de uitgangspunten daarvan deelt.
Je wordt als slager toch ook geen lid van de vegetariƫr bond.
Of als christen fundamentalist lid van het verbond van ongelovigen.

Maar het gebeurt. Sterker, mijn ervaring is dat de overgrote meerderheid van de leden van dergelijke groepjes de opvattingen van dergelijke groepen helemaal niet deelt.

Als niet bestaande persoon zal ik er maar aan moeten wennen dat het aantal mensen wat de illusie werkelijk doorziet op 1 hand te tellen is. Mijn brother in arms Frits is zo iemand. Ook lees ik soms iets van Arun die het lijkt te begrijpen.
Voor de rest zou ik eigenlijk geen namen kunnen noemen. Sorry, als ik sommigen vergeten ben (dat zal waarschijnlijk het geval zijn), maar als het goed is hebben mensen die dit inzicht hebben minder last van hun ego.........

Maar waarschijnlijk is het wel goed zo. Het spel moet doorgaan. Als velen het spel zouden doorzien dan houdt het spel op. En dat mag niet gebeuren!

1 opmerking:

Fijn dat je een reactie plaatst! Bedankt!
Reacties die te maken hebben met het onderwerp en een inhoudelijk goede bijdrage leveren aan een verder inzicht daarin worden op prijs gesteld en gepubliceerd.
Al het andere zal in het ongemanifesteerde Zijn blijven:)
Opmerkingen worden alleen geplaatst als er een naam onder staat, dat kan ook een nickname (schuilnaam) zijn. Die kan onder de boodschap geplaatst worden.