24 mei 2010

Out of the body ?

Een van de belangrijkste indicaties voor het bestaan van een afzonderlijke ziel zijn de z.g. out of body ervaringen.
De persoon ervaart zichzelf buiten het lichaam. Dit zou wijzen op het bestaan van een ziel die het lichaam kan verlaten.
Via het boek van Victor Lamma kwam ik echter op het spoor van een andere verklaring.

De out of body ervaring kan ontstaan bij epilepsie. Een hersenstoring waarbij diverse hersencellen allemaal tegelijk gaan 'vuren.'

Deze theorie wordt ondersteund door het gegeven dat het kennelijk mogelijk is om out of body ervaring kunstmatig door bevestigen van electronen aan het brein op te roepen. Zie bijv. hier
Het feit dat een out of body ervaring kennelijk kunstmatig is op te roepen doet vragen rijzen of er wel datgene aan de hand is wat veel New Agers denken.
Het geloof in een 'ziel' begint langzamerhand een beetje glibberig te worden. Ook voor z.g. past life herinneringen zijn andere verklaringen (opvangen van informatie uit het tijd ruimte continuum bijv.).
Het bestaan van een afzonderlijke ziel is niet wetenschappelijk aan te tonen, is naar mijn mening ook niet gevoelsmatig aannemelijk (als ik naar binnen kijk dan zie ik gedachten, ik zie geen ziel) en is puur een kwestie van geloof. Mensen geloven erin omdat ze er over hebben gelezen.

Zelf denk ik overigens wel dat er sprake is van astrale energieen maar of je dat zou kunnen zien als een afzonderlijke ziel is iets waar ik steeds meer vraagtekens achter zet.

En verder is het hele punt dat we niet de wereld zien, maar alleen wat het brein ons voorschotelt. We nemen aan dat wat het brein er van brouwt iets te maken heeft met de wereld om ons heen, maar het kan best zijn, zeker als er zich storingen voordoen in het brein dat het brein enkel zijn eigen hallucinatie laat zien.

11 opmerkingen:

  1. Een "ziel" is natuurlijk niets meer dan een religieuze manier om "dat wat wij werkelijke zijn" te omschrijven. Het is ook gebruikt om "zieltjes" te winnen, dat wil zeggen, als wij nu doen wat de "kerk" wil dan mogen we naar de hemel.

    Het idee van een "ziel" houdt automatisch in dat er een "IK" moet zijn, aangezien we allemaal een afzonderlijke "ziel" zouden hebben. Inmiddels hebben we vastgesteld dat er geen "IK" bestaat, waardoor we het idee van een "ziel" ook kunnen afschrijven.

    Wat "out of body" betreft, daar heb ik niet veel over nagedacht. Maar "ego" is alleen maar bezig om te bewijzen dat het bestaat zodat wij ons daarmee gaan identificeren, dus het lijkt mij aannemelijk dat "out of body" ook gewoon een trucje is van "ego" om maar die "ik"/"ziel" te bewijzen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor je reactie. Ik ben het daar helemaal mee eens.
    Desalniettemin vraag ik mij af of er toch iets is dat reincarneert. Wellicht een soort astrale restenergie?
    Een soort residu van het constante denken over een ik? Dat de illusie als het ware zijn eigen (illusionaire) afdruk schept die zich zou kunnen hechten aan nieuwe lichamen?
    Op die manier zou een foutieve opvatting (over het bestaan van een ziel) zijn eigen schijnrealiteit scheppen.
    Wat er dan zou reincarneren is dan geen ik in de traditionele zin, maar slechts een astrale restenergie.
    Je zou het bijna kunnen zien als de rook na verbranding (de dood van het lichaam).
    Tot zover mijn voorzichtige theorie hierover...
    Ik zeg voorzichtige theorie omdat het ook zou kunnen dat het na dit ene leven gewoon klaar is.
    Eerlijk gezegd vind ik dat de meest vreugdevolle gedachte....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als het stiller wordt in je en je komt meer los van die gedachten stroom. Is de inschatting redelijk realistisch dat zolang die gedachten stroom nog sterk aanwezig is. Dat daar die schijnbare ziel nog wel mee door gaat als het lichaam stopt. In de kwantum fysica is het redelijk bekend dat je een energie stroom niet zomaar kan stop zetten. Maar je kan hem dus wel transformeren. Bij ons zeg maar doorzien en langzaam van los weken of hoe je het noemen wil. Going beyond ;-) Ik geloof wel in een soort astraal lichaam wat je dus ook zelf schept en wat dus weer kan incarneren. Tot het moment dat je dus helemaal opgelost bent in het begin principe. Het wiel van het leven, bekende prent in het Boeddhisme. Daar zie je mooi al die cyclusen. Het is een soort verslaving van activiteit waar je in zit met je hele verhaal en die stopt echt niet zomaar, vraag maar aan Einstein ;-) leuke blog groet Huib

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ''De doodsklap voor de illusie is enerzijds het inzicht, het doorzicht, het ontmaskeren en anderzijds de bereidheid tot loslaten.
    Levenskunst is de kunst van het loslaten, het is een soort sterven terwijl het lichaam nog leeft. De kunst van het doodgaan is om, voordat dit lichaam doodgaat, te proberen het te vlug af te zijn.
    Wat gaat er uiteindelijk dood? Alleen maar een illusie, iets dat eigenlijk nooit bestaan heeft, een manier van denken.'

    Wolter Keers, misschien aansluitend ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is inderdaad een goede, ik denk dat ik het voor deze keer met Wolter Keers eens ben.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Advaita man Roeland ;-) Maar heb nog wat. Sai baba een kerel in India. Die materialiseerd. Op eens heb je een horloge om je pols, of er komt as uit zijn hand. Horloge verhaal, Een kerel kwam dus bij Sai en ineens had hij een rolex om zijn arm ;-) Hij gaat daar weg en beld naar Rolex en vraagt " waar komt dit klokje vandaan?" Die man van Rolex zegt, "die is daar en daar ergens in New York verkocht aan die en die winkel. Hij beld naar die winkel en vraagt, "komt dit klokje nummer .... bij jullie vandaan?" Die verkoper antwoord, " ja paar uurtjes gelden gekocht door een aparte vent in een oranje jurk met krullen ( Sai, op zelfde tijdstip dat hij bij hem was en het horloge kreeg) Das wat ;-) Hoe zou je dit kunnen verklaren. Sai gaat astraal naar New York, is er op astraal niveau tijd? hij verstoffelijkt in New York, koopt dat horloge en gaat Astraal terug en hup flop dat ding eruit ;-) Ik ken nog wel meer verhalen van monniken die zich zo konden verplaatsen. Als je denkt aan de farao's in Egypte die konden ook die wetten hoe die energieën functioneren. Hoe krijg je anders die bouwsels. Jesus de laatste farao, ook zo'n boek, dat was natuurlijk ook zo'n mannetje. Maar hoe kom je nu op dat niveau zolang je verslaafd bent aan dat verlangende denken. En niveau is misschien niet het goede woord, want daar komt alweer het verlangen. Wat een absolute ego trip als ik zo'n kerk kon bouwen ;-) groet huib

    BeantwoordenVerwijderen
  8. t blijft toch een wat vreemde zo niet zielloze trip die jullie maken..en eigenlijk ook heel goddeloos..
    men kan alles tot op de bodem weg rationaliseren ten einde het ene werkelijke over te houden, of de zogenaamde niemand..( het streven voor het sterven is per definitie juist een zielsaangelegenheid )dus jullie pissen gewoon allemaal helemaal langs de pot mannen..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @ Huib: Sai Baba is naar mijn mening een goochelaar en nog veel meer, maar daar zal ik op deze plaats maar niet over uitwijden.

    @ Lylian: Klopt, ik zie het Goddelijke als al dat is, heb verder niets met naar mijn mening speculatieve spiritualiteit.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. als je eigenlijk uit het leven wilt stappen en daarom zoekt naar een alternatieve vorm van zelfmoord door niemand te worden en niets meer te denken zul je nooit je doel bereiken, omdat de enige vrede erin nu net in ligt dat te laten zijn wat is en het gaat verder dan dat..aan die vrede ligt een enorme vreugde ten grondslag om te leven en in leven te zijn..precies daar waar je bent met dat wat er is.

    Wat niet wil zeggen dat je niets zou willen veranderen..want dat staat er weer los van.

    en die vreugde heeft nu net met die omstreden ziel van jullie te maken..
    Noem het liever zelf Wezen.
    De grondsalag van het zijn.

    Het Goddelijke als al dat is...nou Roeland dat ben ik niet van je gewend zo'n uitspraak...
    Het Goddelijke is het enige wat er is.
    Als je ervan uitgaat inderdaad dat het ego een illusie is.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Roeland, als Sai in de buurt zat ging ik hem zeker weer bezoeken. Als je geïdentificeerd bent met bv een lichaam stapt op zeker op een gegeven moment het leven uit jou ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een reactie plaatst! Bedankt!
Reacties die te maken hebben met het onderwerp en een inhoudelijk goede bijdrage leveren aan een verder inzicht daarin worden op prijs gesteld en gepubliceerd.
Al het andere zal in het ongemanifesteerde Zijn blijven:)
Opmerkingen worden alleen geplaatst als er een naam onder staat, dat kan ook een nickname (schuilnaam) zijn. Die kan onder de boodschap geplaatst worden.