07 mei 2010

Plotselinge verlichting ontmaskert

Het besef de eenheid zelf te zijn kan ontstaan via langzaam groeiend inzicht. Wat je echter ook vaak hoort is dat het ineens ontstaat.

Ineens is het ego verdwenen of naar de achtergrond gedrukt. Vaak gaat dit moment gepaard met allerlei toeters en bellen. Eckhart Tolle heeft gedetailleerde beschrijvingen van dit proces gegeven compleet met dat hij een tijd buiten Westen is geweest enz.
Nu weten we dat het besef van zijnde een afzonderlijk ik zich in een klein deel van de linkerhersenhelft bevindt.

Mijn vraag is nu dit. Zou het mogelijk kunnen zijn dat Eckhart Tolle een lichte herseninfarct heeft gehad?

Hier de definitie van een herseninfarct uit Wikipedia
http://nl.wikipedia.org/wiki/Herseninfarct
Een herseninfarct, in de volksmond ook wel beroerte genoemd, ontstaat door een blokkade van een bloedvat in de hersenen. Een deel van de hersenen komt zonder zuurstof en voedingsstoffen en ondervindt hiervan schade en gaat minder functioneren of sterft af.

Hier een definitie afkomstig van artsennet
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGZiektebeschrijvingen/NHGZiektebeschrijving/Z161.htm

Een TIA is een voorbijgaande (kleine) beroerte. Een bloedstolsel of vaatvernauwing sluit een bloedvat in de hersenen even af. Hierdoor krijgt een deel van de hersenen te weinig zuurstof. Anders dan bij een beroerte zijn de klachten binnen 24 uur weer verdwenen.

Als dit nu net gebeurt in dat deel van de hersenen waar het ik besef zich bevindt dan wordt de kwebbeldoos ahw uitgeschakeld en wat overblijft is de beleving van eenheid zoals bijv onder woorden gebracht door de dame van het youtube filmpje een aantal blogs geleden.

Een herseninfarct, zeker een lichte, kan plaatsvinden zonder dat de persoon in de gaten heeft dat het gaat om een fysiek iets.

Als de kwebbeldoos naar de achtergrond wordt gedwongen dan weet je inderdaad dat je eenheid bent en kun je vervolgens als verlichte dat uitdragen. Een dergelijk proces zou je grace kunnen noemen, alleen heeft het niets te maken met langzaam ontwikkelde innerlijke wijsheid, gerijpt karma of andere spirituele zaken.

In het geval van Eckhart Tolle zou het ook kunnen zijn dat zijn wat onderkoelde manier van optreden, langzame manier van spreken hier ook mee te maken heeft. Gedragsverandering na 'verlichting' zou een aanwijzing kunnen zijn dat een en ander het gevolg is van een lichte herseninfarct.

Zo bezien lijkt de weg van langzaam groeiend inzicht vanuit spiritueel opzicht gezien wellicht waardevoller te zijn. Het kan natuurlijk goed zijn dat sommige mensen ook zonder herseninfarct ineens 'het licht' zien, maar desalniettemin vermoed ik dat plotselinge uitschakeling van de kwebbeldoos in een aantal gevallen een doorslaggevende rol speelt. Hoe sensationeler en plotselinger de verlichtingservaring, hoe groter de kans dat er in wezen sprake is van een fysiek proces, waardoor op zijn minst het volume van de kwebbeldoos wordt verminderd.

Waar het uiteindelijk omgaat is dat de kwebbeldoos zijn dominantie verliest. Dat kan via een fysiek proces (wie weet komen er ooit 'verlichtingsoperaties') of het kan via voortschrijdend inzicht waardoor op den duur nieuwe hersenverbindingen ontstaan.

Mijn pad verloopt via het langzame zwoegen en ik neem aan dat hetzelfde geldt voor de overgrote meerderheid van mijn lezers.

21 opmerkingen:

  1. Zwoegen, vallen en opstaan, jezelf (en ego) tegenkomen, struikelen over spirituele hekjes en oplopen tegen door "Zelf" construeerde muren... yep, dat herken ik... Niet leuk, nee, maar ik denk dat ik, als het even kan, de herseninfarct oversla.

    De lange weg werkt ook, mijn kwebbeldoos is al de helft stiller dan hij ooit is geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waneer de kwebbeldoos is weggevallen, 'verschijnen' er dan saaiheid en welk woord omschrijft saaiheid beter?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Saaiheid is een bepaalde emotie.
    Ik denk eerder dat de kwebbeldoos zorgt voor saaiheid, immers de kwebbeldoos heeft de neiging om gedachten te produceren over iets anders dan wat er is.
    Door het vergelijken van wat er is met wat er volgens de kwebbeldoos zou moeten zijn ontstaat de emotie van saaiheid.
    Zonder de kwebbeldoos wordt simpelweg geaccepteerd wat er is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik denk dat de kwebbeldoos ons graag doet geloven dat er zonder die kwebbeldoos alleen saaiheid overblijft, maar ik vermoed--en denk zelfs zeker te weten--dat er zonder de kwebbeldoos slechts Nirwana overblijft... en dat lijkt me echt geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hoi mannen. Leuk stukje hier mijn deel;

    Het lichaam/denk systeem heeft een momentum, spanning is snel adem hart slag denken, ontspanning is langzamer adem hart slag denken.

    De echte Yogi's die een uur onder water kunnen blijven of hun hartslag konden stilzetten dat soort toestanden. Het is geen beheersing maar een soort onthouding, met rust laten van wat er speeld. Legio verhalen over. Beetje in de nirwana trend.

    Ik heb dat ook een half jaar gedaan of niet gedaan, je gaat dat soort verschijnselen begrijpen. Kwebbeldoos deleted.

    Nu ga je terug in de maatschappij en die maatschappij vergt momentum. Je moet naar werk, speld in een hooiberg om een leuke vrouw te vinden die geen kinderen wil bv. Een hele denktank met motivatie voor beter ideeën, actie.

    Het lastige is dat voor de huib er geen doel meer is en toch dat momentum en dat denk momentum maakt er al redelijk snel saai van.

    Hoe komen we nu uit die kwebbeldoos als we niet uit die activiteit kunnen komen.

    9 jaar geleden dacht ik, geen gekke dingen meer, huissie baantje brommertje en dan mentaal rentenieren. Toch best lastig om heel licht te blijven.

    Geef me een hint of tip

    BeantwoordenVerwijderen
  6. nog een dingetje;

    Tis een spelletje, ademhaling en denken gaan samen. Legio ademhaling oefeningen in de yoga om bv het denken tot stilstand te krijgen om zodoende de illusie te doorzien. Ook heb ik bv in het klooster een keer 5 dagen niet gegeten, ook een truc uit het boeddhisme. Het lichaam heeft geen energie nodig om te verteren, minder actie en verdomd minder denken ;-) Ik viel wel bijna om na 5 dagen maar het werkt. Die nirwana staat dat het helemaal stil is. Ik heb toch het idee dat het allemaal van die jongens komt die jaren onder die boom zijn gaan zitten of iets dergelijks. Hier in het westerse denken moet je toch verdomd eigenwijs zijn om onder die boom te gaan zitten. In een India is dat denk toch wat meer acceptabel. Beetje conclusie, geen boom dus kwebbeldoos. maar hoor graag anders??

    Met heel vriendelijke groet Huip

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Huib, je maakt het te ingewikkeld... je kunt gewoon blijven doen wat je doet zonder naar de kwebbeldoos te luisteren en de kwebbeldoos alleen te gebruiken waarvoor het bedoeld is: sociale contacten.

    PS: die Yogi's zijn ook zwaar overgewaardeerd hoor, als ze werkelijk "verlicht" zouden zijn, zouden ze geen noodzaak zien om een uur onder water te zitten, iemand die werkelijk geweldig is hoeft dat niet te bewijzen door stomme trucjes uit te halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Frits, leuk interactie aandacht ;-)

    aar ik vermoed--en denk zelfs zeker te weten--dat er zonder de kwebbeldoos slechts Nirwana overblijft... en dat lijkt me echt geweldig.

    Toen ik in India rondliep en zo mijn vragen af ging was het verhaal dat je minimaal 2 jaar moest zitten, meditatie of iets, boom grot wat je wil. Voordat je het helemaal stil had. En het dus helemaal op nul had. Later in het bhoedha klooster las ik van oude meesters dat ze zo ongeveer een 5 jaar bezig waren met laten we zeggen een concentratie meditatie voordat de kwebbeldoos helemaal zijn invloed verloren had. Ik denk in India dat was licht in geschat. Mijn ervaring van een half jaartje zitten was dat ik in het begin nog geen uur stil kon zitten en na dat half jaar zat ik de hele dag zonder veel weerstand. Dus dat denken verloor zijn kracht, die kwebbeldoos die is te temmen. Maar zonder drastische maatregelen blijft die kwebbeldoos gewoon weer elke keer wat verzinnen om lekker bezig te zijn. Ik gebruik hem niet alleen voor sociale contacten, ik gebruik hem ook voor het opvoeren van mijn brommer ect. Het gaat mij ook niet om dat die jongens wat willen bewijzen maar als je je hartslag kan reguleren dan geeft dat een geweldigheid aan.

    Dus die Nirwana van jou die is te doen mits drastisch (boom zit)of anders na het doorzicht het uit laten kwebbelen. Het ventilator verhaal, hij staat niet in een keer stil als de voeding eruit is. In de satsang kring hoor je dan 10 jaar puinruimen, die 10 jaar vind ik discutable maar goed. Als gezien is dat het een denkbeeldige kwebbeldoos is dan is er eigenlijk al een vorm van verlichting. Je hangt nog een beetje in het net van allerlei verlangens en biologische driften om maar wat te noemen. Maar echt samsara ploeteren kan je het niet meer noemen. Kwebbelen dat is het eigenlijk.

    Maar Frits wat heb ik nu weer gekwebbeld ;-) maar mijn vraag eigenlijk blijft;

    "weten jullie een kort makkelijk weggetje om de kwebbelaar uit te zetten?"

    Misschien heb ik in mijn zoektocht iets gemist? Want dan kan ik mentaal gaan rentenieren ;-) houden we het onder ons ;-)

    Heel graag met vriendelijke groet huib

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn pad verloopt via het langzame zwoegen en ik neem aan dat hetzelfde geldt voor de overgrote meerderheid van mijn lezers.

    Je duiding van saaiheid vind ik treffend en ik snap eigenlijk niet dat je het nog langzaam zwoegend kan noemen. Dat zwoegen zit in hetzelfde verhaal. groet Huib

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heb het idee dat we eigenlijk dezelfde vraag hebben Roeland :-) met allebei een eigen verpakking, nu ga ik naar bed.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat voor mij een goede weg is is om te realiseren dat er geen sprake is van z.g. vrije wil en zelfs niet van een entiteit die vrije wil zou kunnen hebben.
    Er is slechts sprake van gedachten die denken dat ze een afzonderlijke entiteit zijn. Die gedachten denken dat ze iets doen, maar alles wat ze doen is kijken naar wat het lichaam doet.
    Als je dat weet, niet alleen intellectueel, maar vooral door en door dan wordt alles een stuk rustiger.
    Het is wel belangrijk dat het inzicht steeds dieper gaat. Er moeten namelijk nieuwe hersenverbindingen gevormd worden en dat kost tijd. Dus hetzelfde verhaal moet steeds herhaald worden.
    Voor mij is de weg van diep inzicht effectiever dan eindeloos mediteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat ook wel grappig is, is om te beseffen dat gedachten zelfs zichzelf niet sturen.
    Je kunt niet voorspellen wat je volgende gedachten zal zijn. Gedachten verschijnen en verdwijnen zonder dat 'een mannetje' dat regelt.
    Gedachten denken dat ze van alles regelen. Dat is de illusie. Ze vormen het illusionaire gevoel van een afzonderlijke entiteit die iets zou doen. Je zou het kunnen vergelijken met een fata morgana.
    Het leren van anders omgaan hiermee is ook iets waar het 'jij' geen enkele invloed op heeft al 'denk' jij natuurlijk van wel.
    De enige die wat dan ook doet is het Ene.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. De kortste weg die ik ken, Huib, is stoppen met zoeken en alles laten gebeuren. Wil je stilzitten maar kun je niet stilzitten, zit dan gewoon niet stil en laat het niet-stilzitten gebeuren. Wil je niet stilzitten maar een biertje gaan drinken, laat dan het biertje drinken gebeuren. Er is niets geweldigs aan het reguleren van je hartslag... het is een trucje, iedereen kan dat als hij het geleerd heeft... no big deal. Zit of zit niet, doe of doe niet, laat het maar zijn zoals het is en laat alles maar gebeuren... dan houdt de kwebbeldoos vanzelf op, want zonder aandacht kan de kwebbeldoos niet bestaan ('t is eigenlijk net een vrouw).

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oke mannen bedankt voor de reactie, Het gaat zijn ding doen in de kwebbeldoos ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wanneer de kwebbeldoos is weggevallen, 'verschijnen' er dan saaiheid en welk woord omschrijft saaiheid beter?

    Als de kwebbeldoos is weg gevallen kan er geen saaiheid zijn of verschijnen. Saaiheid is van de kwebbeldoos. Dus saaiheid omschrijft kwebbeldoos.

    Ben nog effe benieuwd Paul naar jouw????

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Huib,

    Ik weet het ook verder niet en was al tevree met Roeland's benadering.

    Overigens volg ik overdag gewoon de kwebbeldoos en meestal alleen zijnde.
    Ik ga elke nacht slapen en dood.
    Echter in de morgen blijkt het vehikel "Paul" doodleuk weer op te starten en gaat gewoon door.

    Ik spring niet van een dak en moet dan wachten tot het vehikel versleten is.
    Intussen ziet de kwebbeldoos zijn kan schoon en doet wat het invalt.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zodra bewustzijn wordt geactiveerd omtrent wat je denkt stopt het denken.
    Het zetelt ergens ..weet niet waar derde oog misschien. wat overblijft is : ik ben.
    echter het derde oog bewustzijn is nogal relatief.
    zonder gedachten zijn dus ook.
    het punt is natuurlijk dat het derde oog om het maar even zo te noemen alleen door training altijd actief gadeslaat en het denken stopt.
    dit zou dan verlichting heten maar het is nogmaals relatief en voor mij niet eens interessant.
    probeer maar te zien wat je denkt en het stopt.

    als ik jou was zou ik gewoon eens kijken waar je nu echt naar verlangt.
    want alles gaat vooraf aan wat we werkelijk verlangen.
    volg het spoor van je verlangen en zie waar je staat.

    eenduidigheid maakt alles mogelijk,maar niemand is eenduidig in het verlangen naar vrede.
    zou je dat wel zijn, dan zou je in vrede zijn.

    we willen vaak zo veel dingen die niet met elkaar te rijmen zijn.
    en dan maar klagen.



    zo weer genoeg gekwebbeld voor vandaag..

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Paul oke, Lylian, toppertje, goed stukje ;-) bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. 2 1/2 jaar geleden heb ik een licht herseninfact gehad.
    Ik zal mijn ervaringen vanavond hier delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. 2,5 jaar geleden zat ik op de stoel toen het plotseling gebeurde. Ik voelde mij even helemaal wegvallen. Dit heeft denk ik maar een paar seconden geduurd. Daarna had ik een prikkelend verdoofd gevoel aan de rechterbovenzijde van mijn lichaam.
    Op dat moment was er ook iets aan mijn interne kwebbeldoos veranderd. Ik kon de kwebbeldoos het zwijgen opleggen en gewoon dingen ervaren zoals ze zijn.
    Ik heb hiermee het afgelopen jaar veel dingen mee ervaren. Hierdoor heb ik een gevoel van verbondenheid gekregen met alles om mij heen.

    Het was er dus niet ineens na het herseninfarct, maar ik kon zaken anders benaderen waar ik van heb kunnen leren. En wat 'het' nu is, verlicht zijn? Ik ervaar het als een gevoel van verbondenheid met het universum.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Dag Ronald,

    Bedankt voor het delen, dat je na de herseninfarct minder gedomineerd werd door de kwebbeldoos.
    Interessant dat een dergelijke ervaring te herleiden is tot een fysieke gebeurtenis. Als je de ervaringen van mensen leest die satsang geven dan lijkt hun ervaring erg op die van jou. Laatst las ik iets over de verlichting van Ramesh Balsekar en die had het ook over plotseling wegvallen.
    Interessant is dat dergelijke ervaringen in de advaita wereld vaak onder het kopje 'grace (genade)' gepresenteerd worden.

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een reactie plaatst! Bedankt!
Reacties die te maken hebben met het onderwerp en een inhoudelijk goede bijdrage leveren aan een verder inzicht daarin worden op prijs gesteld en gepubliceerd.
Al het andere zal in het ongemanifesteerde Zijn blijven:)
Opmerkingen worden alleen geplaatst als er een naam onder staat, dat kan ook een nickname (schuilnaam) zijn. Die kan onder de boodschap geplaatst worden.