27 mei 2010

softcore en hardcore non dualiteit

Non dualisme komt in twee smaken.

Aan de ene kant heb je de softcore non dualisten. Dit zijn mensen die anderen de illusie geven dat ze bezig zijn om uit een illusie te komen. Ondertussen wordt de illusie alleen versterkt, maar dat mag niemand zeggen.
De softcore non dualisten houden hun satsangs, bouwen daar een spiritueel circus omheen, iedereen trekt heilige gezichten en na de preek (satsang) gaan we weer over tot de orde van de dag.
De softcore non dualisten bieden het ego de illusie dat het aan 'spirituele ontwikkeling' doet. Dat vindt het ego fijn. Het ego is dol op een illusie binnen een illusie.

Dan hebben we de hardcore non dualisten. Deze zijn klein in getal want ze zijn hartstikke impopulair. Ze vragen niet aan mensen om net te doen alsof ze ontwaken, maar om simpelweg te ontwaken.
Ze houden niet van spirituele opsmuk, maar geven de boodschap zonder toeters en bellen: hard en recht voor zijn raap.

Het is een verschil tussen dromen dat je wakker wordt of wakker worden. Natuurlijk wil iedereen het eerste.

8 opmerkingen:

  1. Geen van beiden. Heb niet de behoefte om wie dan ook ergens van te overtuigen. Schrijf deze blog puur als uitingsvorm.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuk je blogs..heel creatief bedacht allemaal..Roeland..toch meen ik dat de vraag wel te beantwoorden is die Huib stelde..jij zou nooit tot de softcore willen behoren.
    dat is inmiddels toch wel duidelijk lijkt me.
    Maar , sorry dat ik dit zo vrijpostig zeg..je bent toch een zachtmoedig karakter lijkt me..en hard en recht voor zijn raap , zo ken ik je niet.

    het mooie van ontwaken is, zoals ik het beleef en begrijp me niet verkeerd is dat je dromen even werkelijk zijn als de werkelijkheid een droom is. dat betekent voor mij persoonlijk dat het leven er een andere dimensie bij krijgt.
    die van de droom vreemd genoeg..

    het is de droom of de dromen die voor mij heel dicht bij de werkelijkheid staan en mij er heen leiden..maar voor mij zou het woord Christus beter passen.

    ..maar degene die niet ziet dat de werkelijkheid een droom is verklaart de 'dromer' al snel voor gek..ze zeggen : hoe kun je dit of dat weten, hoe weet je of het geen fantasie is ?

    Voor mij is het inmeddels duidelijker dat de ene fantasie niet onwerkelijker is dan de zogenaamde werkelijkheid.
    Maar de fantasie op zich is een denkbeeld dat
    mij volmaakte liefde laat zien.
    En deze kan niet onwerkerlijker zijn dan de door angst doorspekte denkbeelden van het dagelijkse leven...



    paradoxaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Lylian: als je de werkelijkheid als droom herkent en dan die droom werkelijkheid maakt waardoor het iets toevoegt aan het leven, is dat niets meer dan Ego dat je dit laat doen. Want of je de werkelijkheid nou als droom herkent of die droom werkelijkheid maakt, er verandert niets.

    De hele paradox is juist dat er geen werkelijkheid én geen droom is... er is niet "iets", en zodra je van dat "niet iets" "iets" maakt (be it werkelijkheid of droom) dan is het niet meer "niet iets" maar is het "iets"... en dan is Ego weer gelukkig.

    Elk denkbeeld is een denkbeeld, of dit nu met angst doorspekt is of een visioen van volmaakte liefde.. beiden zijn een illusie omdat ze hier gebeuren. En dát is nou hardcore. Je komt niet verder door er mooie verhaaltjes om heen te verzinnen. Dit is het, deal with it!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is wat lastig dat ik geen melding krijg van een reactie op mijn reactie en per toeval zie ik dus dat je hebt gereageerd..Roeland..kan ik hier nog wat aan doen ?

    Frits:

    De hardcore werkt voor mij niet Frits..al vind ik het heel boeiend...
    Toen ik een boek van Jed mcKenna las kreeg ik haast een psycose..
    Dit is geen grap maar dit is niet voor mij weggelegd. Je zal best gelijk hebben, ik heb geen idee...
    Toch weet ik ook diep van binnen dat de weg die ik ga werkt.
    Ook in een Cursus in wonderen wordt er gesproken over de droom. Het is de droom van Christus binnen de wereld van waarneming en die is zeker niet egoloos..maar wel kan er een proces plaatsvinden waardoor de waarneming steeds heiliger wordt. En uiteindelijk overgaat in kennis.
    Ik ben een mysticus tegen wil en dank..en ik zeg het niet graag, of ben er niet trots op.
    Maar dit Visioen van liefde is alles wat ik nog heb.
    Voor de rest is er niets meer.

    Laat mij in godsnaam nog even...Ik weet wanneer ik iets kan loslaten en wanneer niet.
    .
    Alles wat je ziet is een verzinsel.
    Alles wat je denkt is een verzinsel.
    Daarom ben ik vrij genoeg om te geloven in dit Visioen..zo noem ik het maar.

    Het is gemakkelijk praten als je vrienden hebt en een band om in te spelen en leuk werk.

    Ik heb niets anders dan mijzelf.
    Dat is mijn dagelijkse hardcore..think of it.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als je eenmaal in een discussie een reactie hebt geplaatst krijg je in principe een mededeling wanneer er een nieuwe reactie komt, tenzij er iets mis gaat.........

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dan zal er wel iets misgaan.

    Volgens mij is hier helemaal niets.
    Want we zijn niet hier.

    Waar dan wel ?
    In de volmaakte eenheid.

    En die is niet hier waar je je ogen op richt of wat de oren kunnen horen.

    Dat kan alleen binnen de Geest zijn.

    Dat is het visioen wat ik bedoel.

    Het zijn maar woorden.

    Geloof in datgene waar alles het tegendeel van lijkt te zeggen.

    Ik geloof al jaren en jaren dat ik van mijn pijn zal afkomen.

    En sinds twee dagen is hij weg.
    En nu durf ik dit te zeggen.

    Het kan morgen anders zijn.

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een reactie plaatst! Bedankt!
Reacties die te maken hebben met het onderwerp en een inhoudelijk goede bijdrage leveren aan een verder inzicht daarin worden op prijs gesteld en gepubliceerd.
Al het andere zal in het ongemanifesteerde Zijn blijven:)
Opmerkingen worden alleen geplaatst als er een naam onder staat, dat kan ook een nickname (schuilnaam) zijn. Die kan onder de boodschap geplaatst worden.