15 juni 2010

New Age onzin over reincarnatie

Na bestudering van teksten over reincarnatie in het Hindoeisme en Boeddhisme is me duidelijk geworden dat de gangbare visie in het Westerse spirituele denken over een ziel die reincarneert berust op een grove simplificatie.
Zowel de Boeddhisten als de Hindoes spreken over 2 niveau's
1. Het niveau van de illusie waarin iets lijkt te incarneren. Dat iets is een foutieve impressie in bewustzijn waarbij bewustzijn zich verbindt met het idee van een afgescheiden lichaam.
2. Het ware niveau van het onkwetsbare zijn, datgene wat zich buiten tijd en ruimte bevindt. Het niveau buiten de illusie.
In werkelijkheid is er helemaal geen individuele ziel. Er is alleen maar het Ene.
Het gangbare New Age denken is nog het meest te vergelijken met het volkshindoeisme, een vereenvoudigde vorm van Hindoeïsme, bestemd voor 'simpele zielen', die je vooral om de oren moet slaan met begrippen als karma om ze netjes te houden (een beetje te vergelijken met het traditionele Christendom waarin hel en hemel centraal stonden en God ziet alles......) .
De auteurs die boeken schrijven over reïncarnatie gaan bijna altijd mee in de visie van het volkshindoeisme. In plaats van dat ze de illusie opheffen, bevestigen ze de illusie.
En dat alles gebeurt onder het motto van spirituele groei.
Het valt op dat aan het enige wat waar is, wat ik aanduidt met punt 2 bijna nooit aandacht wordt besteed.
Jammer, mensen denken bezig te zijn met spiritualiteit en het opnemen van goede informatie en alles wat er gebeurt is dat ze worden bevestigd in de illusie, in wat niet waar is.
De leugen regeert, ook en misschien wel vooral in de spirituele wereld.
Het is een illusie binnen een illusie.
Wat gebeurt er dan als het lichaam kapot gaat en niet meer gerepareerd kan worden? Heel simpel er gebeurt wat je gelooft. Als je denkt dat je na de dood in een hemel wordt opgewacht door Donald Duck en kan gaan spelen in Duckstad dan zal dat gebeuren.
Als je echter weet dat je niet het lichaam, maar het Ene bent dan is het game over. Einde van de illusie. Welkom in datgene wat echt is.
Het is het einde van de Matrix.

Naschrift: Een dag nadat dit gepubliceerd werd ontving ik het volgende artikel over reïncarnatie vanuit het oogpunt van de Cursus in Wonderen. Je kunt het hier vinden. Ik onderschrijf de strekking van dat artikel geheel. Kernpunt is dat 'geloof' in reincarnatie ego bevestigend is en de illusie van afscheiding versterkt. Immers het gaat uit van een afgescheiden ik wat af en toe zijn 'kleren' verwisselt.

6 opmerkingen:

  1. Ik zou hier graag op willen reageren, maar ik heb er niets aan toe te voegen... 't is waar, wat je gelooft zul je zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt, ook deze reactie is voor mij waardevol.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een akelige gedachte Roeland.
    Maar ik geloof dat ik deze gedachte eens serieus moet gaan bekijken.
    Hij zou wel eens meer waarheid kunnen bevatten dan ik tot nu toe voormogelijk heb gehouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De Stap, bedankt voor je reactie. Maar ik begrijp niet zo goed wat er akelig is aan bovengenoemde gedachte. Of zit het probleem erin dat je niet de kans wilt lopen ontvangen te worden door Donald Duck aan de hemelpoort?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat zo akelig is?
    Misschien moet ik weer een geconditioneerd beeld gaan loslaten. Het geconditioneerde verhaal dat ik in reincarnatie geloof. Het verhaal rammelt wat niet pleit voor reincarnatie. Ik neig richting jouw verhaal, maar ... man moet ik weer dat beeld daarboven gaan aanpassen.....
    Ik hou wel van duidelijkheid. Het is akelig dat ik weer aan de slag moet.

    Wel bedankt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat gevoel kan ik onderschrijven. Ook ik heb geloofd in het gangbare beeld van reïncarnatie zoals ik in zoveel zaken heb geloofd waar ik nu anders over denk.
    En af en toe stel ik nog steeds mijn visie bij als argumenten mij overtuigen en het overeenkomt met een bepaald gevoel wat ik krijg als ik denk dat ik met de waarheid in contact kom.
    Het gaat mij alleen om waarheidsvinding, waar die waarheid me ook brengt.

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een reactie plaatst! Bedankt!
Reacties die te maken hebben met het onderwerp en een inhoudelijk goede bijdrage leveren aan een verder inzicht daarin worden op prijs gesteld en gepubliceerd.
Al het andere zal in het ongemanifesteerde Zijn blijven:)
Opmerkingen worden alleen geplaatst als er een naam onder staat, dat kan ook een nickname (schuilnaam) zijn. Die kan onder de boodschap geplaatst worden.