21 juni 2010

Vrije wil

Het begrip vrije wil is een wonderlijk iets
Als we een keuze maken tussen A en B en kiezen voor A dan zijn daar altijd redenen voor.
Volgens Victor Lamme hebben die keuzen te maken met genetica en conditioneringen (ervaringen, opvoeding, opvattingen).
Het begrip vrije wil lijkt te suggereren dat er iets is wat zich aan die causaliteit onttrekt. Alsof er een 'ik' is die niet beinvloed wordt door wat voor factoren dan ook en een keuze maakt. En niet alleen dat, maar dat de invloed van die ik belangrijk is dan van genetica en conditioneringen.
Dat is iets wat op geen enkele manier aan te tonen is of zelfs aannemelijk is te maken. Iedere keuze wordt gemaakt onder invloed van een waslijst aan factoren. Dat er een ik is die zich daaraan kan onttrekken en op geen enkele manier verbonden is met wat voor causaliteit dan ook is naar mijn mening pure onzin.
Ramesh Balsekar heeft het in dit kader over de Goddelijke Hypnose. Wat ik uit mijn eigen jeugd kan herinneren is dat mijn ouders mij tot in den treure duidelijk maakten dat 'ik' verantwoordelijk was voor mijn schoolprestaties en dat 'ik' iets moest doen om betere cijfers te maken.
Op die manier wordt in de hersenen gestampt dat er een ik is overal verantwoordelijk voor is vanwege de keuzes die hij maakt. En wordt het idee van de vrije wil geboren.
En de hele maatschappij ondersteunt dat concept. Denk bijv. maar aan het strafrecht.
Als iedereen zegt dat je een konijn bent dan komt er een moment dat je het ook gaat geloven. En zo is het ook met de goddelijke hypnose ten aanzien van het begrip vrije wil. Het is een illusie die er door de maatschappij ingestampt is.
En dat zou allemaal niet zo erg zijn ware het niet dat het concept van de vrije wil de oorzaak is van veel lijden. Gezien zijn ontstaansgeschiedenis is het namelijk onherroepelijk verbonden met zaken als schuld, boete, verantwoordelijkheid, straf en stress.
Vrijer word je daar niet van.  

2 opmerkingen:

  1. Er is één ding waar ik me de laatste tijd heel erg aan vasthoud, en dat is dat wanneer ik het heel erg druk heb en er geen tijd is om te denken wat "ik" doe, en dan wordt alles gedaan en gebeurt alles vanzelf zonder die "ik" en dan gaat het altijd goed.

    Dit houdt in dat wanneer ik bewust ben van wat ik doe en de tijd heb om er over na te denken, dan ga ik er al vanuit dat het zal mislukken... en, met de kennis over het dingen doen zonder "ik" in mijn achterhoofd, is die mislukking ook wel weer humorvol.

    Alles is niets meer dan "a piece of shit", en als je dat gevoel je eigen kunt maken ben je pas halverwege... vrees is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat is een bekend verschijnsel, dat wanneer je geen tijd hebt om na te denken alles vanzelf gaat.
    Zo ervaar ik dat ook.
    Maar in principe zou dat niet uit hoeven maken. Dat is het kenmerk van wat dan heet 'de natuurlijke staat'
    Maakt niet uit we hebben nog tijd genoeg om verlicht te worden..........

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een reactie plaatst! Bedankt!
Reacties die te maken hebben met het onderwerp en een inhoudelijk goede bijdrage leveren aan een verder inzicht daarin worden op prijs gesteld en gepubliceerd.
Al het andere zal in het ongemanifesteerde Zijn blijven:)
Opmerkingen worden alleen geplaatst als er een naam onder staat, dat kan ook een nickname (schuilnaam) zijn. Die kan onder de boodschap geplaatst worden.