18 juli 2010

Een anomalie binnen de soort

Gisteren een interessante documentaire op National Geographic Wild.
Het blijkt dat mensen veel meer dan apen leren van imitatie.
Als een mens eten uit een box moet halen dan volgt hij simpelweg de handelingen die hem zijn geleerd.
Een chimpansee blijkt zelf na te denken en volgt de kortste handelingen.

Op een bepaalde manier is een chimpansee dus intelligenter als een mens.

Mensen zijn groepsdieren. Dat blijkt ook uit de ontwikkeling van taal. Beter dan chimpansees wisselen we informatie uit en daarom kunnen we eenvoudig voortborduren op wat andere generaties hebben uitgevonden. En dat is de reden dat we dominante soort zijn geworden. Niet omdat we zo slim zijn. Er zijn aanwijzingen dat dolfijnen aanzienlijk intelligenter zijn als mensen. Mochten er aliens op Aarde landen en op zoek gaan naar intelligent leven dan is het bijna zeker dat ze contact zullen zoeken met de dolfijnen.

Het imiterende gedrag zien we ook bij mensen die zichzelf alternatief of spiritueel noemen. Ook die groepen kennen hun codes. Iedereen praat elkaar na, gedraagt zich op bepaalde manieren, leert uit boeken en van leraren puur door imitatie.
Het griezelige is dat mensen oprecht denken dat bepaalde opvattingen inclusief allerlei waarden en normen van hunzelf zijn terwijl het slechts berust op imitatie. Zolang je inziet dat je kennis berust op imitatie is het niet zo erg, maar het wordt wel erg als je denkt dat het je eigen opvattingen zijn terwijl ze slechts berusten op imitatie. 

Zelf heb ik me nooit aangetrokken gevoeld tot groepen, ik stond of buiten de groep (meestal) of heel soms ergens aan de rand ervan. En in dat geval probeerde ik vaak de groep te veranderen in plaats van dat de groep mij veranderde.
Wat je dan krijgt is een soort anomalie binnen de soort. Als je namelijk zelf nadenkt dan zie je hoe krankzinnig deze samenleving is. Ik zou zonder moeite een lijst van meer dan 100 punten kunnen formuleren van zaken die naar mijn mening volkomen absurd zijn.  Echter vrijwel niemand ziet het zo. Iedereen denkt dat deze samenleving in hoofdlijnen gezond is, maar naar mijn mening is deze samenleving op hoofdlijnen volkomen gestoord. 

Wat je dan ook krijgt zijn opvattingen zoals op deze blog worden geformuleerd.
Wellicht dat lezers die mij volgen ook hebben gemerkt dat ik een afkeer heb van de advaita scene. Ook weer een wereldje waarin iedereen elkaar imiteert.
Mensen denken dat ze met spirituele groei bezig zijn, maar satsangs, goeroes die op een voetstuk worden gezet, het is allemaal vreselijk om te zien. 
Een zekere sympathie heb ik voor eenlingen. Mensen die met alles en iedereen de vloer aanvegen en komen tot oorspronkelijk ideeen die misschien wel door niemand gedeeld worden.
Mocht je die sympathie delen dan vind je hier misschien prikkelende teksten. Zolang je maar zelf nadenkt vind ik alles best...............

5 opmerkingen:

  1. Die slimmere apen, dolfijnen en aliens maken wel deel uit van ons bewustzijn (zie je vorige tekst).
    Mag ik daaruit opmaken dat wij mensen toch niet zo ontzettend stom zijn? Ik weet het niet.

    Wel ben ik ongelooflijk benieuwd naar je 100 punten-lijstje. Zal vooral moeten opletten dat ik geen afsplitsing maak in bewustzijn die dan denkt slimmer te zijn dan de anderen en vrij van 1001 absurde denkwijzen en gedragingen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zal een paar punten op een rijtje zetten.
    1. Een zwembroek moeten aanhebben bij de recreatieplas waar ik net vandaan kwam.
    2. Dat mensen geld uitgeven aan wapens en vernietiging.
    3. De bio industrie.
    4. Dat er geld uitgegeven wordt aan reclame, die vaak infantiel is en altijd misleidend. Volkomen zinloos, behalve waar het gaat om aanzetten tot overconsumptie.
    5. De nieuwe kantoren van waterschappen, van banken enz.
    6. Absurd hoge inkomens van mensen die weinig anders doen dan vergaderen.
    7. Dat mensen niet de vrijheid hebben om dood te gaan als ze dat willen, maar van de Christenunie door moeten leven. Ik zou zeggen waar bemoei je je mee.
    8. Alle religies, voor zover ze regels hebben en iets anders vertellen dan dat er slechts 1 vormloos zijn bestaat.
    9. Dat er iedere dag 5 mensen sterven in het verkeer en dat we dat normaal vinden.
    10. Barbecue's in tuinen en op balkons van overvolle steden.
    11. Overconsumptie.
    12. Dat een crisis wordt veroorzaakt door snelle jongens, dat die snelle jongens hun bonus mogen houden en dat arme sloebers de crisis mogen betalen.
    13. Dat Balkenende ooit premier kon worden.
    14. Dat Berlusconi ooit premier kon worden en dat hij het kon blijven.
    15. Dat Fifa bobo's volgens het bidbook van de Nederlandse overheid geen BTW hoeven te betalen en dat wegen voor hun worden afgesloten.
    16. Het feit dat er landen bestaan.
    17. Het feit dat mensen het normaal vinden om een stokje in hun mond te steken en dat binnenshuis te laten branden.
    18. Dat we ons voortbewegen met zeer vervuilende vliegtuigen.
    17. Dat er geen belasting wordt geheven op vliegtuigbrandstof.
    18. Dat multinationals de belasting ontduiken met toestemming van de belastingdienst.
    19. Dat er misdaad bestaat.
    20. Dat er gevangenissen bestaan.

    Okee dit waren er 20 die even in me opkomen, maar het idee is misschien duidelijk.
    Allemaal oordelen van mijn ego natuurlijk......
    Uiteindelijk is alles slechts een spel binnen bewustzijn en zoals ieder spel moet het absoluut niet serieus worden genomen.
    Een spel hoort nu eenmaal absurd te zijn.
    Never forget to laugh..........

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Door gehoorverlies al zeer jong en dat ook nog de eerste 20 jaar van je leven NIET wetend, blijf je wel eenling gedurende rest van je leven.

    Ik heb alles gehad inclusief een aantal keren de gesloten gekkenhuizen vrijwillig meestal EN het open gekkenhuis [de wereld genaamd].

    Het zelfgekozen vertrek uit het leven van mijn mede brommer- , auto- en motor-sleutelaar broer in 2008, doet de deur dicht.

    Toch ben ik nu niet zo heel veel anders dan de eerste relatief onschuldige 10 jaar van [mijn] leven.

    Zo las ik natuurlijk al zoekende best veel en toch heb ik nu alleen maar de brommers ingewisseld voor motoren en de boeken voor computers.

    Jules Verne had eigenlijk nog MEER verbeeldende boeken kunnen schrijven:)

    Tsja er zullen weinigen zo zeer solistisch leven zoals ik doe de laatste 16 jaar:
    Er komt hier zelden iemand en ik ga nog wel de deur uit:)

    Wat al het gelees wel doet, is stevig relativeren en los laten voor ik er stoffelijk zeker niet meer ben.

    Roeland, je doet dat goed mee voor me.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Volgens mij zijn dolfijnen zo intelligent omdat ze niet alleen niet nadenken, maar ook een sterk ontwikkeld vermogen hebben tot gelukkig maken. Dolfijnen zijn geen eenlingen.
    Ook zij leven in groepsverband voor zover ik weet. Alles straalt vriendelijkheid uit bij dolfijnen. Intelligentie heeft denk ik niet zo zeer met originele ideeen te maken maar met het vermogen te communiceren in liefde.

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een reactie plaatst! Bedankt!
Reacties die te maken hebben met het onderwerp en een inhoudelijk goede bijdrage leveren aan een verder inzicht daarin worden op prijs gesteld en gepubliceerd.
Al het andere zal in het ongemanifesteerde Zijn blijven:)
Opmerkingen worden alleen geplaatst als er een naam onder staat, dat kan ook een nickname (schuilnaam) zijn. Die kan onder de boodschap geplaatst worden.