17 juli 2010

Het bedrog van New Age

Wat je bij New Agers vaak ziet is dat men zijn toevlucht neemt tot speculatieve theorieen die niet afkomstig zijn uit eigen ervaring, maar die men ergens heeft gelezen.
En die worden gedeeld door andere New Agers die dezelfde boeken hebben gelezen.
Voorbeelden van dergelijke theorieën zijn ideeën als dat er een ziel is die iets kiest, dat er lessen geleerd zouden moeten worden (kennelijk door diezelfde ziel) en dat er een ik is die zijn eigen werkelijk schept en kan bepalen.
De laatste theorie komt tot uiting in the Secret en in de voorloper daarvan de Avatar cursussen.
Nu kende ik enige Avatar leraren persoonlijk en ik wist ook dat ze in hun privé leven dezelfde ellende tegenkwamen als iedereen. Desalniettemin leerden ze anderen in workshops die nogal prijzig waren hoe ze hun eigen werkelijkheid optimaal konden vormgeven.
Zelf konden ze het niet, maar dat belette hun niet om anderen het te leren.

Bij de Secret kreeg je ook te horen dat je beter je best moest doen, meer visualiseren, meer van alles en dan zou het wel goed komen.
Echter als van een gemotiveerde groep van honderden leden het niemand lukt om ook maar iets van de beloofde resultaten te bereiken dan moet je op een gegeven moment conclusies trekken.
Dan moet je de conclusie trekken dat niet de beoefenaren iets fout doen maar dat de methode niet deugt.

Het ego identificeert zich met zijn opvattingen. Het ego denkt dat als zijn opvattingen ter discussie staan, hij ook zelf in gevaar is.
Net als iedereen vind ik het daarom ook niet leuk als wat ik ooit dacht niet waar blijkt te zijn, maar nog belangrijker vind ik om de waarheid te weten.

Aan de New Agers onder ons zou ik willen vragen om vooral uit te gaan van hun ervaringen en niet van onbewijsbare (en ook niet te weerleggen) speculatieve theorieën die je ergens gelezen hebt.
Immers als je daarvan uitgaat dan sta je op hetzelfde niveau als een fundamentalist. De waarheid interesseert je dan niet, maar je wilt alleen maar je geloof verdedigen.

Dit is de honderdste tekst op deze site. Reden voor een feestje.........

Ik wil niet zeggen dat deze blog de waarheid in pacht heeft, immers ik zoek juist naar die waarheid. Dus wat de waarheid is staat voor mij niet vast, integendeel. 
Wel kan ik zeggen dat wat hier staat je nergens anders tegenkomt
Wat je op veel sites met name spirituele verzamelsites ziet is dat men elkaar napraat, de boot niet al te veel laat schommelen en vooral het commerciële belang in de gaten houdt (verkopen van cursussen enz.). New Age is vooral handel. Ik schrijf wat in me opkomt, al weet ik dat met deze opvattingen geen stuiver te verdienen is en dat hoeft ook niet.

Al mijn volgers en lezers bedankt voor de inspiratie en steun! I love you all!!!!!!!!!!!! 


3 opmerkingen:

  1. Roeland,

    Met het predikaat onomwonden open gewoon helder en zonder tripperij, breng je de dingen in het licht.
    Ik zag nog weinig hedendaagse mensen zo goed in staat deze dingen te verwoorden.
    Ik hoop nog een boel gedachten van niemand in niemand spreekt te zien verschijnen als je het belieft.

    Vooral daar je pretentieloos eigenlijk toch "je" weg gaat en er uit [of kan ik zeggen erin] zeeft wat je de moeite waard lijkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gefeliciteerd met je 100ste tekst. Hemel dat ging snel - hoe lang bestaat niemandspreekt al? Voor mijn gevoel nog maar net!

    En zoek gerust verder naar de waarheid, ook al wordt beweerd dat het zoeken het vinden in de weg staat.
    Door niet te zoeken valt er trouwens evenmin te vinden...

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een reactie plaatst! Bedankt!
Reacties die te maken hebben met het onderwerp en een inhoudelijk goede bijdrage leveren aan een verder inzicht daarin worden op prijs gesteld en gepubliceerd.
Al het andere zal in het ongemanifesteerde Zijn blijven:)
Opmerkingen worden alleen geplaatst als er een naam onder staat, dat kan ook een nickname (schuilnaam) zijn. Die kan onder de boodschap geplaatst worden.