23 juli 2010

Obsessie door het ik

Iedereen is volkomen geobserdeerd door het ik.
Men voelt zich het centrum van de universum. Ergens is dat wel logisch, want men neemt de wereld vanuit een ik perspectief waar.
Spirituele therapeuten zullen de ervaring hebben dat hun cliënten alleen willen betalen als het op de een of andere manier over het ik gaat (het ik van de cliënt uiteraard).
Daarom gaan ook spirituele cursussen vaak vooral over het op alle mogelijke manieren bekijken en analyseren van het ik. Zelfs verlichting is iets dat het ik wil voor zichzelf.
Anderen zijn alleen van belang voor zover ze iets te maken hebben met het ik. Alle aandacht gebeurt  vanuit het ik perspectief (mijn familie, mijn vrienden enz.).

Toch is het belang van dat ik niet zo groot. Als het ik wordt geboren verandert er niets in de wereld en datzelfde geldt voor de dood van het ik.
De wereld ging bestond zonder het ik en zal ook doordraaien zonder het ik.

Misschien dat de eerste stap naar spirituele bewustwording is om dat te beseffen en het belang van het ik op zijn minst te relativeren.

Er is een tijd geweest dat we dachten dat de Aarde het centrum van het universum was en dat alles rond de Aarde (met daarop het ik) draaide.
Echter de Aarde bleek slechts een klein uithoekje van het universum te zijn.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Fijn dat je een reactie plaatst! Bedankt!
Reacties die te maken hebben met het onderwerp en een inhoudelijk goede bijdrage leveren aan een verder inzicht daarin worden op prijs gesteld en gepubliceerd.
Al het andere zal in het ongemanifesteerde Zijn blijven:)
Opmerkingen worden alleen geplaatst als er een naam onder staat, dat kan ook een nickname (schuilnaam) zijn. Die kan onder de boodschap geplaatst worden.