29 juli 2010

Reincarnatie volgens Nisargadatta Maharaj

Nisargadatta Maharaj is een uitgesproken tegenstander van het idee van reïncarnatie.
In 'the Ultimate Medicine' stelt hij de volgende vraag die volgens mij een waarheid als een koe is maar waar in spirituele kring nooit over wordt gesproken:
"Als je van te voren weet wat voor beperkingen de wereld en het lichaam met zich mee zou brengen zou je dan een lichaam binnengaan?"
Het antwoord is natuurlijk nee. Alleen een volslagen idioot zou die beslissing nemen. Zeker aangezien het 'je' zou weten hoe het op deze Aarde toegaat. Immers volgens de gangbare reïncarnatietheorie incarneren we niet 1 keer, maar meerdere keren.
En een ezel stoot zich over het algemeen niet twee keer aan dezelfde steen.

In spirituele kringen wordt deze waarheid verhult door vage onbewezen theorieën als dat de ziel er voor zou kiezen om lessen te leren, speculatieve theorieën over karma en weet ik al niet meer.


Als iemand sterft dan is het enige wat overblijft een bundeltje aan herinneringen. Deze kunnen zich hechten aan een ander lichaam. Die herinneringen kiezen daar niet voor, ze kunnen niet kiezen want het is gewoon een bundeltje astrale energie bestaande uit herinneringen. Herinneringen kunnen niets doen, zeker niet kiezen.
Het is een proces dat spontaan gebeurt.

Dat is de achtergrond dat sommige mensen herinneringen aan vorige levens ervaren. 

Er is geen ziel die wat dan ook kiest en zeker niet voor het leven op dit ondermaanse.
Helaas praat iedereen elkaar na en zien we niet in hoe onzinnig deze nooit ter discussie gestelde aanname is.

13 opmerkingen:

  1. Ach, al naar gelang het ons uitkomt kunnen we "geloven" wat we willen.
    Het enige waarvan ik betrekkelijk zeker ben, is het hier en nu.
    Trouwens via de meditatie daarvoor werd ik mij weer goed bewust van; het "niet weten".
    Mijn dank en vriendelijke groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. That is the way to go, uitgaan van je directe ervaring.
    Probleem van het spirituele wereldje is dat men te veel aandacht geeft aan speculaties (reincarnatie, Atlantis e.d.) en te weinig aan wat is.
    En dat terwijl de waarheid eigenlijk heel eenvoudig is, namelijk dat wat is als het denken wegvalt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waarom zouden we ons bezig houden met wat er hierna komt als we niet eens weten waar we "hier" mee van doen hebben, wat dit is. Als dat goed zou worden bekeken valt de hele fascinatie voor "dan" of "hierna" weg omdat als je goed kijkt er geen begin of einde te bespeuren valt aan dat wat je bent.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En daarin heb je volkomen gelijk. De reden dat ik het af en toe behandel is dat het idee van een afgescheiden ziel die iets zou moeten doen (lessen leren bijv.) de illusie in stand houdt.
    Spiritualiteit zit vol toeters en bellen die alleen maar de illusie instandhouden en versterken. Het enige wat is is, hier en nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat komt goed bij mij binnen Roeland;
    "Dat wat is als het denken wegvalt". Prachtig verwoord, het doet mij gelijk denken aan de momenten als ik totaal opga in het schilderen...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ramana Maharshi had het inderdaad over werk samadhi, wat gebeurt als iemand totaal in een activiteit opgaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hier heb ik toch een vraag bij.

    "Dood zijnde" kan er geen denken plaatsvinden dus ook geen "keuze" om al dan niet een lichaam binnen te gaan.
    Herinneringen zijn per definitie eveneens denken (dat niet kan plaatsvinden)
    Hoe kunnen er dan (zelfstandige) herinneringen blijven die zich bovendien nog hechten aan een (nieuw) lichaam?

    Groet, Nowan

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Gedachten die lang worden volgehouden laten een astrale afdruk achter.
    Het worden als het ware fijnstoffelijke energieën.
    Je kunt dit vergelijken met het pijnlichaam zoals beschreven door Tolle. Trauma's laten astrale energieën achter die zich vastzetten in het lichaam.
    Tolle beschrijft een situatie waarin het pijnlichaam uit een bepaalde persoon wordt gedreven, vervolgens zich zelfstandig voortbeweegt en zich daarna hecht aan een andere persoon.
    De persoonlijkheden van beide personen veranderen totaal (bij de eerste in positieve zin, bij de tweede in negatieve zin).
    Dat is een vorm van 'reïncarnatie' die plaatsvindt zonder dat er iemand doodgaat.

    Het ik gevoel dat we hebben is dermate sterk dat er ook na de dood een ik conglomeraat op astraal niveau overblijft.
    Je zou ook kunnen zeggen de foutieve gedachte van een afzonderlijk ik schept zijn eigen schijn realiteit in astrale vorm.
    Het is deze energie die zich later kan hechten aan een ander lichaam.

    Astrale energieën worden als vanzelf uit het lichaam gedreven als het lichaam ophoudt te functioneren (als een beker valt dan ontsnapt het water), maar het is dus ook mogelijk dat het lichaam tijdens het leven dergelijke energieën ontvangt of uitstoot.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Reïncarnatie bestaat uit het idee dat we als ziel, zelf, persoon of individu terugkeren in een nieuw lichaam doordat onafgewerkte zaken zouden continueren in nieuwe vormen.
    Dat zou komen omdat er een continuerend deel is dat steeds opnieuw vorm zoekt.
    Maar als het waar is dat ik niet ben die ik denk dat ik ben, dan is het zeker waar dat ik niet ben die ik dacht dat ik mijn vorig leven was.
    Misschien, omdat ik dacht dat ik iemand was in mijn vorig leven, dat ik incarneerde in dit lichaam om er vervolgens achter te komen dat ik niet ben die ik dacht dat ik was en denk dat ik nu ben.
    Nu ik het nog eens goed bezie: ik ben niemands incarnatie.'
    (Alexander Smit)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, het klinkt allemaal idd plausibel maar dan blijft mijn vraag waar die mediums mee komen aanzetten als ze z.g. "met de doden praten."
    Ze vertellen niet alleen herinneringen die van de dode kunnen zijn maar ook nog gebeurtenissen die plaatsvonden ná het overlijden.

    Ik kan wel inzien dat er bij de dood slechts een IK-illusie sterft maar het ziet er dan toch naar uit dat die IK-illusie blijft voortbestaan.

    Groet,
    Nowan

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoe kun jij controleren of een medium werkelijk met de doden spreekt?
    Als een medium zich niet op fantasie baseert (wat meestal gebeurt) dan leest het medium het energieveld van de persoon waarin herinneringen zitten ook aan inmiddels dode personen.
    Wat de toekomst betreft geldt dat in de vierde dimensie alles nu gebeurt dus het zou in principe mogelijk moeten zijn om contact daarmee te maken (dat wij als drie dimensionale wezens contact maken met de vierde dimensie).
    Wat dat betreft is het opmerkelijk dat mediums zo weinig succes hebben als het gaat om voorspellingen die meestal niet kloppen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Roeland
    Wat een ontzettend fijn artikel! Vooral omdat ik iemand ken die ervan overtuigd is dat haar kinderen gekozen hebben om bij haar geboren te worden, waardoor alles wat er aan ellende voorvalt gerechtvaardigd is.
    Het lijkt hierin erg op een "excuus" voor het leven.
    Groeten Nynke

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nynke, bedankt. Wat je ook vaak tegenkomt is dat met name vrouwen een slechte relatie waarin soms zelfs geweld voorkomt rechtvaardigen door te stellen dat deze 'karmisch' zou zijn. Dit zou dan inhouden dat hoe slecht de relatie ook is het niet mogelijk zou zijn of zelfs tegen de wil van 'God' om te breken.
    Ben zulke situaties diverse keren tegen gekomen en het lukt nooit om de persoon van het tegendeel te overtuigen.

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een reactie plaatst! Bedankt!
Reacties die te maken hebben met het onderwerp en een inhoudelijk goede bijdrage leveren aan een verder inzicht daarin worden op prijs gesteld en gepubliceerd.
Al het andere zal in het ongemanifesteerde Zijn blijven:)
Opmerkingen worden alleen geplaatst als er een naam onder staat, dat kan ook een nickname (schuilnaam) zijn. Die kan onder de boodschap geplaatst worden.