04 juli 2010

Waarom duurt het zo lang?

Sommigen van ons kennen het gevoel. De spirituele inzichten zijn compleet, het beeld is duidelijk, alles wat is gedaan is gedaan. We begrijpen en doorvoelen dat er geen doener is, maar toch voelt het soms dat er iemand is die van alles doet, keuzes maakt enz.
De zoeker kent zijn goede momenten waarop hij zich een voelt, maar kent ook zijn slechte momenten waarop lijkt dat hij gewoon in dualiteit opereert net zoals iedereen.
De grote vraag is waarom duurt de spirituele zoektocht soms zo lang?
Om dit te beantwoorden wil ik voortborduren op wat ik gezegd heb over reïncarnatie. In ieder mind-body mechanisme bevindt zich een astraal iets dat ooit is ontstaan op basis van foute gedachten van afscheiding. In tegenstelling tot vele anderen zie ik dat niet als een ziel, maar als een schijnentiteit die zijn oorsprong dankt aan illusies. Het woord ziel is naar mijn mening voor zoiets te veel eer.
De beschrijving die het meest in de buurt komt is wat Eckhart Tolle zegt over het pijnlichaam.
Nu kunnen we allerlei inzichten hebben over wie wij zijn, hoe de kosmos in elkaar zit enz. maar dat wil niet zeggen dat deze astrale energievorm niet meer functioneert.
Wil onze ervaring van de eenheid zijn kunnen bestendigen dan dient die energievorm als het ware uitgedreven te worden, ongeveer net zoals je ontlasting verdwijnt.
Wat je vaak leest in boeken van 'verlichten' zijn twee dingen:
1. Spirituele inzichten in de ware aard van de dingen kunnen de astrale energievorm doen losmaken. Echter dit is bijna altijd niet voldoende om deze te doen verdwijnen. Op de goede momenten lijkt de energievorm zelfs weg te zijn (dat zijn de momenten van eenheidsbeleving), maar op andere momenten verstevigt hij zijn grip weer.  Dit is het bekende op en neer wat veel zoekers kennen.
2. Er is een finaal moment nodig om de eenheid door de WC te doen spoelen. Vaak (maar niet altijd) is dit een confronterende gebeurtenis. De energievorm, ook wel ego of valse zelf genoemd, geeft dan de moed op en lost op.

Als je vastgekoekt vuil losmaakt dan is er ook sprake van 2 fasen. Eerst het losmaken ervan en vervolgens het wegspoelen. In dit geval is losmaken analoog aan spirituele inzichten en wegspoelen met het finale opgeven.
Charlie Hayes heeft meermalen gezegd: "Je kunt niets doen om dit proces te bespoedigen, maar je kunt ook niks doen om het te vertragen." Immers in de vierde dimensie is alles aanwezig en is het spel in feite al gespeeld.
Kortom ook op dit gebied is de vrije wil volledig afwezig. Bovendien is ook de genoemde fijnstoffelijke energie net zoals alles gewoon deel van eenheid. Het is iets wat ook zijn rol speelt in het kosmische geheel.
Alles speelt zijn rol in het kosmische toneelspel en alles zal gebeuren zoals dat volgens het toneelspel moet gebeuren. Niets of niemand heeft maar enige invloed op hoe en wanneer bepaalde gebeurtenissen die in de vierde dimensie al hebben plaatsgevonden in onze beleving zich zullen openbaren.
The show must go on. Maar ook het 'happy end' staat vast. In de vierde dimensie heeft dat allang plaatsgevonden.

 








 

5 opmerkingen:

  1. heb het gelezen...dan weet je het..reageer alleen niet omdat ik dat vermoeiend vind.
    ik lees al je blogs..dat ik niet reageer wil niet zeggen dat ik niet lees.
    Altijd fijn om te weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een happy End klinkt wel heel erg als een Amerikaanse film. Wie zegt dat er een happy end is?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Om nog even in filmtermen te blijven in de Matrix wordt gezegd "Everything that has a beginning has an end."
    Dat geldt voor het universum en ook voor de astrale energie die is ontstaan als gevolg van foutieve gedachten. Het onvermijdelijke einde daarvan beschouw ik als een happy end.
    Echter op de weg daar naar toe zijn vele drama's mogelijk en het aantal afleveringen kan groot zijn.
    Uiteindelijk blijken al die drama's slechts 'lucht' geweest te zijn, maar dat realiseer je je pas aan het einde.......

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wanneer je min of meer verwacht of denkt te weten dat je in je laatste stoffelijke leven zit en aan het eind ervan dus de 2e stap maakt, die hierboven geduid wordt, zal je karmatisch gezien alles in dit laatste leven te verhapstukkken krijgen.
    Niet dat ik me er druk over maak, ik las het ergens en meldt het alleen maar even. Geen idee of zoiets echt gebeurt overigens.

    Ik ga letterlijk elke avond ëigenlijk elke uit ademing gewoon dood en met elke zonsopkomst eigenlijk elke inademing ziend als mijn eigen mini- zonsopkomst word ik fris blanco geboren.

    Dit geheel van zonder verleden zijn steeds opnieuw en alle vaardigheden en kennis gewoon verliezen en alleen in het moment soort van intelligent leven en handelend naar het moment zelf, vond ik ook weer terug in Osho's genoteerde vertelsels.

    Ik laat dus gewoon het lichaam alles uitkuren en zie dat gewoon.
    Verder ben ik [niemand] en ontdoe me per ademhaling van alle last.
    Ik schreef eens levend van uit ledigheid en soms verveeldheid. Nuja dat wat overblijft van [me], leeft er in elk geval makkelijker door gelukkig.
    Op verveling, echter dat schijnt er ook bij te horen.
    Een verhaal van de een of ander, maakt me duidelijk dat ongeduld al geen zin heeft.
    Hierdoor voelt het steeds rustiger als ik alleen ben.

    Alleen in de ontmoeting met mensen die me als van ouds kennen, doe ik moeite om de - mijn - integriteit, helderheid en beetje nieuw verworven onschuldigheid, te behouden en me niet te verliezen in mijn oude driften.
    Echter ALS dat NOG gebeurt, is het gezien en gekend en snel opgelost.

    Ik heb niet de behoefte me af te zonderen noch om veel tussen de mensen te zijn.
    Ik kan het nemen zo het zich 'ontwikkelt' inmiddels en dat voelt goed op zich.

    Als laatste vind ik het prettig te melden dat feitelijk geheugen op zich geen probleem is, omdat het verhalen ook over jezelf als van een ander doet zijn.
    Psychologisch geheugen of belastend geheugen wordt gezien als onnodig en zwaar belastend qua levensenergie [Osho] en daar ben ik het geheel mee eens. Zo is dat een puntje om opmerkzaam te zijn in geval van nood eventueel.
    Ik word wel geduldiger om af te sluiten met 'waarom duurt het zo lang', dat zal dan wel een daarom hebben waarom ik me helemaal niet meer druk wil maken:)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. It ain't over 'till it's over... en als het voorbij is, is er niemand om het te ervaren.

    Life's a very very long sick joke!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een reactie plaatst! Bedankt!
Reacties die te maken hebben met het onderwerp en een inhoudelijk goede bijdrage leveren aan een verder inzicht daarin worden op prijs gesteld en gepubliceerd.
Al het andere zal in het ongemanifesteerde Zijn blijven:)
Opmerkingen worden alleen geplaatst als er een naam onder staat, dat kan ook een nickname (schuilnaam) zijn. Die kan onder de boodschap geplaatst worden.