03 augustus 2010

De afscheiding

Hoewel alles een is, heeft eenheid op een gegeven moment de illusie van afscheiding gecreeerd.
Deze illusie was nodig toen hogere dieren verschenen die iets moesten doen met andere vormen (dieren, planten.) om te eten, paren e.d. Alleen als je namelijk afgescheiden voelt kom je in actie. Anders koester je je slechts in zalige eenheid (en verhonger je vervolgens, moet even denken aan Ramana Maharshi die op een gegeven moment min of meer onder dwang eten toegediend kreeg). 
Ramesh Balsekar noemt deze illusie van afscheiding de goddelijke hypnose.
Eenheid levert geen half werk af, vandaar dat volgens Nisargadatta slechts 1 op de 10 miljoen erin slaagt om deze illusie helemaal achter zich te laten.
Dat is natuurlijk erg weinig. Het is mogelijk om te weten dat er geen afscheiding is, dat ook te doorvoelen, maar toch blijft er een hardnekkig gevoel van een ik die iets doet en tegenover andere ikken en de wereld staat.
Soms is het frusterend om aan de ene kant te weten dat er alleen eenheid is, maar aan de andere kant dat hardnekkige gevoel van afscheiding toch te ervaren.
M.i. is het beste om te aanvaarden dat ook dit hardnekkige gevoel deel uitmaakt van de eenheid. Ramesh Balsekar zei dat de beste indicatie is dat iemand op het punt staat de natuurlijke staat te bereiken dat het je helemaal niets kan schelen of je die staat bereikt.
In dat geval probeer je niets te overwinnen, maar aanvaard je de dingen eenvoudig zoals ze zijn. En dat is de beste manier voor het werkelijk op een doorleefde manier ervaren van eenheid. 
Het gevoel van afscheiding is geen weeffoutje, maar een essentieel deel van eenheid. Daartegen vechten op wat voor manier dan ook schept alleen maar meer disharmonie (en als gevolg van dit verschijnsel is er al zoveel disharmonie).
Zelf denk ik dat ook dieren een gevoel van afscheiding ervaren (immers een dier moet voedsel zoeken), maar in de mens kent dit een hoogtepunt (of dieptepunt). Tegelijk heeft de mens in principe de mogelijkheid dit te doorzien, al lukt dat maar 1 op de 10 miljoen totaal. Ons rest slechts een groot respect voor de effectiviteit van hoe de natuur in elkaar zit.    

10 opmerkingen:

  1. Heb vertrouwen in mijn Kalmte

    Laat het Licht van vertrouwen schijnen

    in momenten van Flegmatiek

    Laat me Liefde en Kalmte voelen

    in de Stilte van mijn hart

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk overigens dat we een her-rekening moeten toepassen op de uitspraak van Nisargadatta (1 op 10 miljoen), mijn vermoeden is dat het gemiddelde inmiddels hoger ligt, aangezien ik toch al zeker drie mensen ken die er eng dicht tegenaan schurken (en dan tel ik mijzelf nog niet eens mee -- en dat laatste was een poging tot non-dualistische humor)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat wellicht vermeldenswaard is is dat de Bhagavad Gita optimistischer is. Krishna zegt ergens dat slechts 1 op de 1000 mij oprecht zoekt en van die groep zal 1 op de 1000 mij vinden.
    Dat komt neer op 1 op de miljoen. Voor Nederland zou dat neerkomen op 15, zeg maar 1 per provincie (en in Amsterdam een paar extra).
    Dat is een aantal waar je al wat vrolijker van wordt........

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat Krishna volgens mij wilde zeggen: Als 1 op de 1000 mij zoekt zal 1 op de 1000 mij vinden, is dat wie oprecht naar God verlangt, zal Hem vinden. Of wie niets anders verlangt dan verlossing, verlost zal worden.
    Dit had even niets met getallen te maken...( denk ik )...
    Verder een mooi artikel Roeland..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Lylian, nee dat was het niet.
    Het citaat zoals ik vond op de site van een leraar was dat Krishna zei dat slechts 1 op de 1000 mij werkelijk zoekt.
    Dat klopt naar mijn mening. Weliswaar zijn velen bezig met wat ze spiritualiteit noemen, maar bijna altijd gaat het om therapie om het ego beter te doen functioneren die verkoopt wordt als spiritualiteit (klinkt nu eenmaal beter).
    Echte spiritualiteit is een zeldzaamheid.

    Van die echte spiritualiteit beoefenaren zal slechts 1 op de 1000 mij vinden.
    Dat klopt denk ik ook. Immers velen begrijpen op een intellectueel niveau de boodschap wel, maar hoevelen herinneren zich de boodschap ook als ze ruzie met iemand hebben, als het huis in brand staat of als er iemand voor hun staat met een hakbijl?
    Er is een enorm verschil tussen de boodschap begrijpen, tot op zekere hoogte ook doorvoelen of die helemaal en totaal weten.

    Even later: Ik heb het exacte citaat gevonden uit de Bhagavad Gita. Zoals hieronder blijkt is het nog erger 1 op de triljoen zal het pas echt helemaal begrijpen!

    Die 1 op de miljoen begrijpt de subtiele betekenis, maar er zijn nog diepere betekenissen.


    Lord Krishna, himself says, “Only one out of a thousand people will understand the gross or overt (sthoola) meaning of what I am saying in the Gita.
    Out of thousand such people, only one can understand the subtle (sukshma) meaning of what I am saying.
    Out of one thousand such people, only one can understand the subtler (sukshmattar) meaning, out of those who understand the subtler meaning, only one can understand exactly the essence (sukshmattam) of what I am saying.” (One in a trillion)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wanhoop niet.

    Het einde is in zicht.

    Misschien goed om h 12 nog eens te lezen van het handboek van leraren.

    Verder weet ik eigenlijk niet wat ik moet met deze boodschap van Krishna.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. sooooo, back to the drawing board for us...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @ Frits: Jed Mac Kenna heeft een boek geschreven met de titel spirituele verlichting vergeet het maar. Ik denk dat die titel heel juist is.
    Het gevoel van afscheiding is iets dat hoort bij de aard van het biologische organisme. Zolang er een mond is die iets zegt zal er in min of meerdere mate sprake zijn van een gevoel van afscheiding.

    @ Lylian: We moeten helemaal niets met die boodschap. Hoogstens aannemen voor kennisgeving, zoals dat heet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @ Roeland: je zoekt en dat is mooi. de titel van JM Kenna is wel heel erg somber. laat deze voor wat het is. in je blog schrijf je over aanvaarding. 'aanvaard de dingen eenvoudig zoals ze zijn. dat is de beste manier voor het werkelijk op een doorleefde manier ervaren van eenheid.' daaruit spreekt wijheid en hoop. past beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Waar ik over nadacht n.a.v de uitspraak van Krishna en n.a.v H 12 ( alleen de eerste alinea heb ik even gelezen ) was dat één enkel volmaakte leraar genoeg is. Maar ook dat de uitspraak van Krishna in feite aan tijd is gerelateerd en dus eigenlijk niet klopt. Alle wezens zullen ontwaken..door de tijd heen..misschien over een paar miljoen jaar..maar tijd bestaat niet, en dat is ECHT waar.

    Ook is die ene volmaakt ontwaakte genoeg.
    Genoeg voor jou en mij. Genoeg voor jou en mij en wie dan ook . Want er is geen afscheiding en dat is ook ECHT waar.

    Bij mij komt het over als het winnen van de lotto.
    Die uitspraak, en ik neem het dan ook niet voor kennisgeving aan.
    Voor mij klopt het niet, omdat het met tijd te maken heeft en die bestaat domweg niet.
    Die bestaat gewoon ECHT niet.

    En om nog verder te gaan: alles en iedereen is al ontwaakt en we hebben alles perfect begrepen.
    Dit lijkt in de toekomst te liggen, maar is niet zo.
    En zo wordt het toch nog spannend.
    Het komt zo in mij op..in de ruimte die hier beschikbaar is.

    Thanks anyway !!!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een reactie plaatst! Bedankt!
Reacties die te maken hebben met het onderwerp en een inhoudelijk goede bijdrage leveren aan een verder inzicht daarin worden op prijs gesteld en gepubliceerd.
Al het andere zal in het ongemanifesteerde Zijn blijven:)
Opmerkingen worden alleen geplaatst als er een naam onder staat, dat kan ook een nickname (schuilnaam) zijn. Die kan onder de boodschap geplaatst worden.