26 augustus 2010

Frustratie

ALLE frustratie komt voort uit het idee dat het leven datgene zou moeten doen wat het 'ik' wil, jij denkt dat je keuzes moet maken en in staat bent om dat op de een of andere manier af te dwingen en dat meestal niet lukt (en wanneer het lijkt te lukken dat alleen gebeurt omdat het leven dat wil).
Zolang de hypnose in stand blijft dat er een ik is die iets zou kunnen of moeten doen is een leven in vrede  onmogelijk.

De body/mind is slechts een instrument dat door het leven gebruikt wordt. Net zoals een blokfluit een instrument is dat de speler gebruikt.

Kan een blokfluit bepalen welk deuntje er wordt gespeeld?

En het mooie is de blokfluit heeft daar geen enkel probleem mee.

    

6 opmerkingen:

  1. Je zei: "Wat rest is absolute vrijheid, onkwetsbaarheid en harmonie."

    Dat is (mijns inziens) onzin. Wat of wie is absoluut vrij? Wat of wie is onkwetsbaar? Wat of wie is in harmonie?

    Ik bedoel dit niet als aanval, want je bent "vrij" om te geloven wat je "wil", maar wat ik zie gebeuren is dat je bijna volledig meegaat in de woorden van Nisargadatta en Ramana (aangevuld met wetenschappelijk onderzoek dat jouw idee ondersteunt), terwijl zij alleen onder woorden probeerden te brengen wat niet onder woorden te brengen is... er zijn geen woorden voor.

    Net zoals er een waarheid voorbij Advaita was, is er een waarheid voorbij Nisargadatta en Ramana. (Ook als is dit misschien vloeken in de één of andere kerk.)

    Wat jij zoekt (denk ik, correct me if I'm wrong) is "absolute vrijheid, onkwetsbaarheid en harmonie" in dit leven, met dit lichaam, en dat gaat niet gebeuren.

    Ik denk dat je voorbijgaat aan die schijnbare IK die er is, dat Ego dat meespeelt. Die Ik en dat Ego zijn geen vergissingen, het zijn niet illusies die per ongeluk ontstaan zijn, want er worden geen fouten gemaakt.

    Dit houdt in dat, aangezien wij een IK en een Ego hebben en wij ons daar bewust van zijn, wij er iets mee moeten doen -- het moet een functie hebben anders zou het er niet zijn.

    "Kan een blokfluit bepalen welk deuntje er wordt gespeeld? [..] En het mooie is de blokfluit heeft daar geen enkel probleem mee."

    Heeft een blokfluit een schijnbare IK en een Ego? Nee, maar JIJ wel... dit zomaar wegschuiven omdat de wetenschap (terecht) niet een IK en Ego kan aantonen, is voorbijgaan aan dat wat is, namelijk, dat wij een schijnbare Ik en Ego hebben en die blokfluit niet.

    Je lost de ene illusie niet op door een nieuwe aan te nemen als waar.

    Het is onmogelijk om harmonie te ervaren in een dualistische constructie, het is onmogelijk om onkwetsbaar te zijn als het lichaam wil overleven, het enige dat haalbaar is, is vrijheid (maar dan niet in de zin zoals we het woord hier op aarde (mis)(ge)bruiken).

    "Vrij zijn" is vrijheid omdat je vrede hebt met hoe het hier is, wetende dat JIJ dit doet... en wie of wat die JIJ is, is de cruciale vraag en je vindt het antwoord niet door Nisargadatta of Ramana of de wetenschap te volgen, want ook Nisargadatta, Ramana en de wetenschap, zijn de fabricatie van de Illusie (mijn geliefde Maya).

    (weer een veels te lange reactie, hè?)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Frits: Je hebt twee niveau's, 1 van de schijnbare ik, het beperkte ego met al zijn problemen en beperkingen en 2 het niveau van het absolute zijn.
    Nisargadatta sprak vaak vanuit het absolute zijn en op mijn goede momenten lukt het mij ook om daar in contact mee te treden. Niet altijd, meestal zelfs niet, maar soms is het mogelijk om dit werkelijk te doorvoelen en te beleven (en dan bedoel ik op een veel dieper niveau dan enkel dat van redeneringen en intellectuele visies).

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nee, dat is de grap van Maya, speciaal voor de spirituele zoekers, want er zijn geen niveaus. Er zijn geen twee verschillende Ikken want alles is Eén. Dat is de werkelijke grap, ik vind hem hilarisch tenminste, dat een Ik op aarde op zoek gaat naar een Ik in het absolute zijn... er bestaat niet een grotere cirkel waarin je kunt draaien.

    Er is geen afscheiding dus je kunt het ook niet opdelen in twee alleen omdat dit jou uitkomt. Je kunt geen contact hebben met, of iets doorvoelen en beleven van, het absolute, omdat het dan automatisch Maya is... tja, je moet er de schoonheid van inzien, vrees ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je zou er bijna gefrustreerd van raken........

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een paar weken geleden leek het doek voor de werkelijkheid te zijn gevallen, even, in een oogwenk.
    Maar hier ben ik dan nog steeds, met ego en al.
    Wat ik wel eens merk, en wat ik in het verleden ook heb gemerkt, is dat ik soms onwillekeurig achter het doek word getrokken, en dan komt het me zo voor dat er onmiddelijk een proces in gang wordt gezet van afbrokkeling, van sterven, van uiteenvalen, van verdwijnen. Deze werkelijkheid beschrijf ik nu maar zo als achter het doek.
    En achter het doek kan niemand bestaan.
    Dat niemand bestaan is het niet zijn, niet worden, waarin uiteindelijk alles zich kan ontvouwen. En dat alles kan niet anders zijn dan liefde, als expressie, als vrucht, als essentie van die werkelijkheid. En dat is dan die blokfluit..

    Want achter het doek ben je geen ik meer.
    Voor het doek wel.
    Wat mijzelf aangaat maakt het me niet uit, of nog niet uit, of ik voor of achter het doek ben.
    Of ik wel of niet besta of dat er wel of geen identificatie is met tijd en ruimte en lichaam.
    Deze ervaring geeft me het voorlopige gevoel dat, of je nu voor of achter het doek bent, het niets uitmaakt voor wat je bent en dus is zelfs verlichting in feite volstrekt irrelevant.
    Toch is het mogelijk bij ogenblikken dat ik achter het doek wordt getrokken, het sterven even te voelen, zoals je met je voeten in het diepe water tipt, en dan weer het strand op gaat.
    Er zijn volgens mij gurus geweest die zijn gestorven achter het doek, en weer zijn teruggekeerd met alles erop en eraan. Gewoon als keuze, omdat ze zagen dat het uiteindelijk geen zak uitmaakt, maar ook omdat ze wilden blijven functioneren op een bepaald niveau.
    Sommigen zijn volledig achter het doek verzonken en gestorven, of althans in hoge mate, zo lijkt het, zo iemand was onmiskenbaar Ramana Maharshi en Jezus Christus. Die is zelfs ten hemel gestegen hahaha.
    Maar er zijn genoeg leraren die gewoon voor het doek bleven. Op het podium van het ego en gewoon zien dat het een illusie is, een hypnose is.
    Trouwens, misschien is dit allemaal wel grote onzin wat ik zeg..dus ieder moet maar zelf uitmaken wat wel of niet waar is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik denk dat we hier allemaal onzin produceren. Maar zolang er een schijnbaar lichaam en ego is hoort onzin er gewoon bij.

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een reactie plaatst! Bedankt!
Reacties die te maken hebben met het onderwerp en een inhoudelijk goede bijdrage leveren aan een verder inzicht daarin worden op prijs gesteld en gepubliceerd.
Al het andere zal in het ongemanifesteerde Zijn blijven:)
Opmerkingen worden alleen geplaatst als er een naam onder staat, dat kan ook een nickname (schuilnaam) zijn. Die kan onder de boodschap geplaatst worden.