12 augustus 2010

Het enige waar je zeker van bent

Het enige waar je zeker van kunt zijn is dat er sprake is van een ik bewustzijn waarbinnen zich allerlei verschijnselen voordoen (lichaamssensaties, gevoelens, gedachten, de wereld).

Al het andere is speculatie. Misschien ben ik een vlinder die droomt dat hij Roeland is, misschien ben ik een simulatiepoppetje in een simulatie gemaakt door andere wezens (ja, daar is een serie BBC documentaires over gemaakt), misschien................ 

Het leuke van wat Nisargadatta zegt is dat hij het simpel houdt.

Er is het ik bewustzijn dat wordt waargenomen.

Waardoor het wordt waargenomen kunnen we niet waarnemen want we kunnen alleen objecten waarnemen. In het Engels wordt gezegd awareness (de onwaargenome waarnemer) neemt consciousness (bewustzijn) waar.

Een oog kan alles zien behalve het oog zelf. De waarnemer blijft onzichtbaar.



En dan hebben we natuurlijk de verschijnselen binnen het ik bewustzijn. Vrijwel iedereen (behalve een handjevol) let alleen daarop. De mind is erop getraind om zich te richten op verschijnselen. Als in een kamer zich een vlieg bevindt richt de mind zich op de vlieg niet op de ruimte in de kamer. 



Vandaar dat Nisargadatta het al een hele stap vooruit vindt als de aandacht uitgaat naar de ruimte (bewustzijn) waarin alles verschijnt.

Het kleine gezelschap dat daarin slaagt kan uiteindelijk uitkomen bij awareness, de onzichtbare altijd aanwezige waarnemer.  

En dan............ben je onsterfelijk.

De soefi mysticus Kabir werd gebeten door een hond. Hij zei de hond weet het, het lichaam weet het, maar ik ben onkwetsbaar.

1 opmerking:

  1. Op de website Juwelenschip staat een artikel van Philip Renard over Nisargadatta met een bijzonder citaat van deze laatste. De moeite waard om dat hier te laten volgen.

    " Er bestaat een citaat dat een sleutel bevat voor de toegang tot deze paradox. In mijn ogen is het het allermooiste citaat dat er bestaat, van wie ook, omdat in een paar zinnen het hele mysterie van het bestaan wordt aangegeven, inclusief het handvat om het mysterie te betreden. Alles staat erin, en alle verdere tekst van Maharaj kan vanuit dit licht worden geïnterpreteerd.
    “De aanraking van ‘ik ben er’ is in ieder wezen; deze zijns-kwaliteit heeft een vleugje van de liefde voor het Absolute, en is een vertegenwoordiging van het Absolute. (...) De Waarheid is uitsluitend het totale Brahman, het Absolute, niets anders dan Brahman. In de staat van het totale Brahman ontstond de aanraking van ‘zijn’, van ‘ik ben er’, en daarmee begon de afgescheidenheid en het ‘anders’-zijn. Maar deze ‘ik ben’-heid is niet zo maar een klein beginsel; het is Mula-Maya, de oorsprong van alle illusie. (...) Het grote Maya-beginsel laat je door middel van haar verleiding allerlei dingen doen, en zo blijf je hangen in de dingen die ze je voorhoudt, en uiteindelijk [bij je dood] raakt dat licht van je, die zijns-kwaliteit, uitgedoofd. (...) Dat Maya is zo krachtig dat je er helemaal in bent opgegaan. Maya betekent ‘ik ben er’, ‘ik houd ervan er te zijn’. Het heeft geen enkele andere identiteit dan liefde.
    Dat weten ‘ik ben er’ is tegelijkertijd de grootste vijand en de grootste vriend. Hoewel het mogelijk is dat het je grootste vijand is, doe je er goed aan het gunstig te stemmen – dan zal het zich omdraaien en je naar de hoogste staat brengen."

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een reactie plaatst! Bedankt!
Reacties die te maken hebben met het onderwerp en een inhoudelijk goede bijdrage leveren aan een verder inzicht daarin worden op prijs gesteld en gepubliceerd.
Al het andere zal in het ongemanifesteerde Zijn blijven:)
Opmerkingen worden alleen geplaatst als er een naam onder staat, dat kan ook een nickname (schuilnaam) zijn. Die kan onder de boodschap geplaatst worden.