11 augustus 2010

Het principe van afscheiding

In de mens heeft het principe van afscheiding zijn hoogtepunt of dieptepunt (net hoe je het wilt noemen) bereikt. Al vanaf jong kind was ik verbaasd hoe mensen elkaar nodeloos pijn doen.
In dieren doet het principe van afscheiding zich ook voor, maar als een dier een ander dier pijn doet dan heeft dat in biologisch opzicht zin (willen opeten bijv.). Het nodeloze pijn doen van mensen door andere mensen is uniek.
In tegenstelling tot dieren kan de mens zich echter bevrijden van het principe van afscheiding. Dat noemen we verlichting. Echter dit gebeurt slechts hoogstzelden.

Alle problemen van wat voor aard dan ook hebben 1 ding met elkaar gemeen. Ze hebben betrekking op een ik. Zonder ik geen problemen.
Het valt mij op hoe mensen geneigd zijn om hun ik aan alle kanten te bekijken en te analyseren. Men vindt het ik interessant, belangrijk en wil er van alles over weten.
Echter als je een glasscherf in je voet hebt helpt het analyseren van die glasscherf dan?
Nee, het verwijderen van de glasscherf helpt wel. Zonder ik geen problemen, it is as simple as that.
Een citaat van Osho in een boek over de weg van de Soefi's: "Totdat je sterft, kan ik niets voor je doen."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Fijn dat je een reactie plaatst! Bedankt!
Reacties die te maken hebben met het onderwerp en een inhoudelijk goede bijdrage leveren aan een verder inzicht daarin worden op prijs gesteld en gepubliceerd.
Al het andere zal in het ongemanifesteerde Zijn blijven:)
Opmerkingen worden alleen geplaatst als er een naam onder staat, dat kan ook een nickname (schuilnaam) zijn. Die kan onder de boodschap geplaatst worden.