12 augustus 2010

Ik ben zonder Ik

Nisargadatta gebruikt het ik ben gevoel als vingerwijzing naar het ben zonder ik.
Ik ben is gekoppeld aan het lichaam. Zonder lichaam geen ik.
Uiteindelijk is het de bedoeling om vrij te komen van het tijdelijke, dus ook van het bewustzijn (consciousness) dat door het lichaam gegenereerd is.
Ik ben is een staat. Die staat wordt waargenomen door iets wat zelf niet waargenomen kan worden (awareness). 

Op http://www.maharajnisargadatta.com/nisargadatta_gita.php  tref je bijzondere teksten aan die dit aangeven.
Op bovenstaande link krijg je een goede samenvatting van waar het eigenlijk omgaat.

Ik ben is de stilte waarin ervaringen oprijzen. Het is het bewustzijn waar in alles wordt waargenomen.
Maar dit bewustzijn wordt zelf ook waargenomen dat is het BEN zonder ik. 
Dat BEN zonder ik waarnemen is onmogelijk. Een oog kan immers alles zien behalve zichzelf.........
Alleen objecten kunnen waargenomen worden. Niet dat wat waarneemt.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Fijn dat je een reactie plaatst! Bedankt!
Reacties die te maken hebben met het onderwerp en een inhoudelijk goede bijdrage leveren aan een verder inzicht daarin worden op prijs gesteld en gepubliceerd.
Al het andere zal in het ongemanifesteerde Zijn blijven:)
Opmerkingen worden alleen geplaatst als er een naam onder staat, dat kan ook een nickname (schuilnaam) zijn. Die kan onder de boodschap geplaatst worden.