06 augustus 2010

(Ik) ben

Volgens Nisargadatta zijn er 3 fasen van ZIJN:

1. Identificatie met de body/mind. Bewustzijn heeft zich geidentificeerd met het lichaam en de gedachten. Dit is de staat van zijn van iedereen behalve een handjevol.

2. Weten dat je ik ben bent. Je beseft dat het enige wat constant blijft in je leven het ik ben gevoel is. Lichaam en gedachten veranderen, maar het ik ben blijft. Dit is de staat van zijn van velen die menen zich in de natuurlijke staat te bevinden. Echter aangezien er sprake is van een ik is er nog steeds sprake van sterfelijkheid. Het ik ben gevoel begint  in de eerste jaren na de geboorte en zal verdwijnen bij de dood. Het is weliswaar een onveranderlijk iets gedurende het leven, maar het ik en dus ook het ik ben is afhankelijk van het bestaan van een lichaam. Nisargadatta is er heel duidelijk over. De gemiddelde advaita leraar beschouwt dit als het bereiken van de natuurlijke staat (en dus als volledige verlichting), maar Nisargadatta ziet dit slechts als een klein beginnetje van inzicht.

3. Het ik valt weg uit de ik ben. Je beseft dat je er ook was voor je geboorte en zal zijn na je dood. Je bent het ongemanifesteerde waarin het manifesteerde oprijst. Dit is een staat van zijn die slechts een enkeling op deze planeet ervaart. Je weet dat je onsterfelijk, onkwetsbaar en tijdloos bent. Dit is de staat van zijn waaruit bijv. de Course is geschreven "Niets werkelijks kan bedreigd worden, niets onwerkelijks bestaat" en de staat van zijn van Nisargadatta en Ramana Maharshi. Beiden zijn nooit gestorven, maar zijn overal waar je kijkt.  Het is het ultieme medicijn.  

13 opmerkingen:

  1. Ik lees net een paar seconde voor ik deze blog las, dit:

    Nisargadatta: "Alles wat ik eerder gedacht heb, is nu veranderd. Wat er nu gebeurt, is dat zelfs de geringste aanwezigheid van individualiteit is verdwenen. Het is bewustzijn als zodanig dat spontaan ervaart. Het resultaat is volledige vrijheid." [..] "Wat er ook in het veld van bewustzijn gebeurt, Ik, die er ben voorafgaand aan bewustzijn, ben er op geen enkele manier bij betrokken. De ervaring is die van bewustzijn dat zichzelf ervaart"

    Of dit iets met het bovenstaande van doen heeft, ik denk van wel, maar weten doe ik het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor het delen.
    Alles gebeurt op het juiste moment dus dat zal er wel mee te maken hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb wel ergens gelezen dat hij dat pas na zo'n veertig jaar na zijn ontwaken zo kon zeggen.

    Groet,
    Nowan

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien was hij dan die eerste veertig jaar niet echt ontwaakt.
    Het komt in advaita kringen wel vaker voor dat mensen denken ontwaakt te zijn terwijl dat niet het geval is.
    Er zijn zelfs goeroes die eerst zeggen dat een volgeling ontwaakt is om dat vervolgens weer in te trekken.
    Bovendien zijn er geen objectieve criteria voor ontwaken. Alle ontwaakten zijn volgens hun eigen verklaring ontwaakt en mensen kunnen zichzelf vergissen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Er schijnt 'n verschil te zijn tussen ontwaken en bevrijding.
    Onwaken wil nog niet zeggen dat bevrijding heeft plaatsgevonden.
    Die komt later pas.
    Misschien zit 't 'm daarin.

    Hier misschien 'n toepasselijk stuk van Gustav Meyerink:

    Zolang een mens niet weet,
    dat zijn aandriften niet uit zijn 'ik' komen,
    is hij de slaaf en de marionet van een kracht,
    die hij niet kent.

    Pas als hij zich één weet met de 'vermomde'
    wordt hij geleid.
    Vrij is hij dan nog niet.
    Dat is hij pas als hij één is geworden
    met het 'centrale Ik'.

    Ik heeft geen meervoud.

    Gustav Meyrink

    Groet,
    Nowan

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn quote van Nisargadatta komt van de tijd dat hij net gehoord had dat hij kanker had.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat zal een extra impuls zijn geweest om iedere identificatie met het lichaam te verlaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nowan: Interessante visie. Mijn indruk is echter dat veel auteurs ontwaken en bevrijding als synoniem gebruiken.
    Maar Adyashanti onderscheid verschillende fasen van ontwaken/bevrijding. Osho heeft ooit een boek geschreven beyond enlightenment. Dat kan kennelijk ook nog.
    Al met al heeft kennelijk iedereen hier zijn eigen visie op. En er is niemand die objectief kan vaststellen of iemand wel of niet ontwaakt of bevrijd is. Een mooi verhaal kunnen vertellen en dat met een zeker charisma kunnen brengen is in ieder geval geen criterium.
    In sommige advaita kringen wordt iedereen die een goede dag heeft gehad met een helder inzicht als ontwaakt of verlicht beschouwd. Ik heb MP3's gehoord waarin de leraar na een goed verlopen sessie van 30 minuten zei "En nu ben je ontwaakt."

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Roeland, ik ben wel benieuwd naar welke fasen Asyashanti onderscheid, kon het nergens vinden. Kun je me op weg helpen hiermee?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Kan het me eerlijk gezegd niet herinneren, maar het waren er wel een stuk of 5.
    Het kwam er op neer dat het zijn van eenheid steeds verder moet zakken. Bij veel mensen begint het op een intellectueel niveau, maar wil met name het gevoel van emoties nog wel een tijdje tegensputteren.
    Overigens na een tijdje zoeken op internet valt het me op hoeveel verschillende definities van verlichting er zijn.
    Behalve dat deze staat niet objectief is vast te stellen is het ook onduidelijk wat er onder verstaan wordt.
    Kortom een heel mistig en wazig gebied.
    In feite kan iedereen zichzelf 'gerealiseerd' of 'verlicht' noemen en wanneer dat maar met voldoende zelfverzekerdheid gepresenteerd wordt en de persoon een zeker charisma heeft gelooft men dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat is toch wel zeker zo. Verlichting is een woord dat veel misverstanden oproept en veel onduidelijkheid, zoals ook bevrijding verlossing en ontwaken.
    We zijn ook allemaal verschillend maar de essentie van ontwaken lijkt me wel duidelijk.
    Gisteren werd ik erop gewezen dat ik, nooit vrede kan bereiken.
    Ik had dat ooit eerder aangenomen, maar het is nu wel duidelijk dat ik nooit vrede kan vinden.
    Nooit.
    Alleen Gods vrede is er.
    Jouw of mijn vrede is er nooit.

    Voor zover ik het kan overzien betekent het wel dat volledige overgave is vereist aan God.
    Of het geschenk van vrede, dat altijd beschikbaar is, volledig te ontvangen.
    In feite hoeven we niets te doen.

    Maar dit blijkt het aller aller moeilijkste te zijn, omdat dit niet iets is wat het ego kan doen. En daarom zou het o zo gemakkelijk zijn tegelijkertijd.
    Dat wat IS, is altijd voorhanden. Overal, en altijd. Vrede is niet van onszelf. Ze is een geschenk. Is het eigenlijk geen voorrecht dat wij het gewoon mogen ontvangen, ieder ogenblik?

    Het betekent wel het einde van alles, van iedere identificatie met je eigen verhaal, je verleden, de tijd, de persoon.
    Dan stuit je op een nog hele grote onbewuste angst.
    Die angst is het enige wat ons tegenhoudt.
    Niet te bestaan, maar alleen in Hem.
    In die drie zinnen van de Course staat alleen:
    God IS.
    Wij hebben er niets aan als wij daar geen deel aan hebben.
    Maar dat is niet zo. Wij zijn daar deel van, een mee, en dat is nooit anders geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Verlichting kan een heel mooi iets zijn. Het is vooral handig. Vooral wanneer je een boek wil lezen en de zon niet meer schijnt...
    Stel je bent op zoek naar meer kennis. Kennis over, laten we zeggen, een Mercedes W114 (voor de leken onder ons: een bepaald type in dit geval een oldtimer). Kennis is handig als je b.v. je koplamp repareren wil... Om een gedegen aanpak op poten te zetten (zodat je niet direct de dynamo begint te demonteren of de accu vernieuwt) kun je een aantal dingen doen:
    1 Je koplamp demonteren en op zoek gaan naar het euvel.
    2 S'avonds in bed een reparatiehandboek lezen om te bestuderen hoe je te werk moet gaan.
    3 Een workshop volgen waarin je krijgt uitgelegd hoe en en ander werkt en je later zelf mag gaan knutselen.
    In dit geval kun je kiezen voor hetgeen het meest past bij je karakter. Alle drie de methoden zullen werken. Dat is ook niet moeilijk want aan alle randvoorwaarden is voldaan.
    Er is sprake van een concreet tastbaar defect.
    En er is sprake van consensus over het object (de Mercedes).
    Niemand zal betwisten dat het een W114 betreft (een enkele leek daargelaten).

    Bij een Ik is dat toch wat lastiger. Een Ik met verlichting? Een iemand die verlicht is, die en die zeggen... Een persoon die voorbij verlichting gaat?
    Voor dat je kunt stellen dat er zoiets is als verlichting zou je de vraag kunnen stellen: Wie?
    Er zijn natuurlijk genoeg mensen die ons willen doen laten geloven dat het bestaat. Liever laten ze ook nog zien hoe zoiets er uit moet zien...
    Mijn advies is:
    als je verlichting wil zou ik alle verzwarende facetten in je leven eens goed onder de loep nemen, eenmaal in beeld gebracht, overboord kiepen die zooi en voila! Verlichting is niets anders dan de in jaren opgestapelde verzwaring van je af duwen...
    Voor bevrijding, stop eindelijk eens met het iedereen naar het zin maken. Stop met die saaie baan, ga op zoek naar een leuke(re) partner en boven alles: stop met vrij willen zijn... Maar ga je afvragen wie dat precies wil (trouwens als het zou kunnen, wat zou je er dan mee doen met al die vrijheid?).

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mark het is altijd goed om veranderingen in je leven aan te brengen als je voelt dat je dat moet doen, maar ook dat gebeurt binnen de illusie.
    Overigens als het ongemanifesteerde vrijheid is is er niemand die wat met vrijheid zou kunnen doen. Het ongemanifesteerde kan per definitie niets doen, daarom is het ook ongemanifesteerd......
    En het ongemanifesteerde kan ons ook niet iets doen geloven. Iedere guru kletst per definitie vanuit het gemanifesteerde. Anders zou hij helemaal niet in vorm bestaan.
    Zolang er een ik is is er een ego en dat is een geisoleerd stukje manifestatie.

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een reactie plaatst! Bedankt!
Reacties die te maken hebben met het onderwerp en een inhoudelijk goede bijdrage leveren aan een verder inzicht daarin worden op prijs gesteld en gepubliceerd.
Al het andere zal in het ongemanifesteerde Zijn blijven:)
Opmerkingen worden alleen geplaatst als er een naam onder staat, dat kan ook een nickname (schuilnaam) zijn. Die kan onder de boodschap geplaatst worden.