15 augustus 2010

Reincarnatie: een visie

Als een fysiek lichaam sterft blijft er iets achter:
dat wat achterblijft is een conglomeraat van onvervulde verlangens, herinneringen, trauma's.
Voor dat conglomeraat is zelfs een speciale naam, namelijk mentaal of causaal lichaam.
Ik denk dat dit een foute benaming is, een pakketje energie is naar mijn mening geen lichaam.

Wat er gebeurt na de dood is dat dit pakketje zich kan hechten aan een nieuw fysiek lichaam.
Kan nu gezegd worden dat nadat dit is gebeurd, dezelfde persoon is herboren?

Het antwoord is nee. Invloeden die de nieuwe persoon maken bestaan uit:
1. Zijn fysieke lichaam en de aanleg daarvan. Denk bijv. aan aangeboren neiging tot intelligentie, psychische problemen, gezondheidsproblemen, uiterlijk.
2. Datgene wat zijn ouders en zijn cultuur erin stoppen. Denk aan normen en waarden, opvoeding, religie, onderwijs, taal.
3. De omstandigheden waarin de persoon opgroeit: De economische situatie waar hij mee te maken krijgt (armoede of rijkdom), klimaat (Noordpool of tropisch eiland), soort beschaving (Bosjesman of high tech).

In het licht van het voorgaande is de invloed van dit energiepakketje beperkt.

Wel denk ik dat het energiepakketje zich alleen zal hechten aan een persoon waarbij sprake is van resonantie.

Zo zou ik me kunnen voorstellen dat mijn herinneringspakketje een grotere kans heeft om terecht te komen bij een persoon die wordt opgevoed in een intellectualistische Boeddhistische sfeer in Los Angeles dan bij een fundamentalistische strijder in Somalië (hoewel je kunt nooit weten)...........

Die resonantie is waarschijnlijk de aanleiding tot de visie die je in alle boekjes over reïncarnatie aantreft namelijk dat de persoon als geheel herboren wordt.  
Maar dat is niet juist! Als de persoon die je nu bent dood gaat dan is het over en uit. Einde verhaal. Er blijft iets over, maar dat is vergelijkbaar met de rook na verbranding.

Je leeft wel eeuwig, maar alleen als je weet dat je niet een persoon bent en nooit bent geweest, maar alles wat is. Een persoon is per definitie een tijdelijk verschijnsel en zal nooit langer leven dan pakweg 100 jaar. Daarna is de show echt over. Hoogstens dat er nog wat rook dwarrelt naar een ander lichaam toe.
  

2 opmerkingen:

  1. De persoon is de vormgeving van het absolute (het eeuwige en onsterfelijke Ene). De gedachte vormt het lichaam, het lichaam voedt het bewustzijn... beiden zijn illusie.

    Hoe kan er energie bestaan dat overblijft van een illusie? Hoe kan dit losstaan van het eeuwige onsterfelijke Ene? Hoe kan er hier een persoon bestaan als er geen IK te lokaliseren is? Hoe kan er iets van herinnering overblijven en wat is het nut daarvan? Hoe kan een herinneringspakketje, als dat al bestaat, zich hechten aan een persoon als er resonantie is, terwijl de persoon illusie is? Hoezo is er een persoon? Is er niet alleen maar een voedingslichaam voor het bewustzijn, en is dat bewustzijn niet deel van dat Ene? En zo ja, waarom zou dat dan nog eens in een lichaam gaan zitten? En zo nee, wat dan wel?

    Wat ik eigenlijk probeer te zeggen, als ik zo vrij mag zijn, is, probeer niet alles te verklaren... als het onzin is, zoals reïncarnatie, ga daar dan geen verklaring voor zoeken, maar leg het naast je neer. Want elke verklaring voor iets dat onzin is, is ook onzin... dat kan niet anders.

    Dit zeg ik uit liefde, dat snap je wel.... toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Uiteraard, echter stel dat je droomt. Een droom is niet echt, maar heeft zijn eigen schijnrealiteit. En die schijnrealiteit lijkt echt als je droomt.
    Een fata morgana is ook niet echt, maar er kan desondanks iets gezegd worden over hoe deze ontstaat.
    Velen zijn gevangen in iets dat niet echt is maar wel als echt wordt ervaren.
    En eerlijk gezegd als ik om me heen kijk dan ziet deze wereld er verraderlijk echt uit. Zeker als ik bijv. van mijn fiets val en een gebroken arm daaraan overhou..........
    Helaas ben ik nog niet zover dat ik constant en onder alle omstandigheden het ware zijn ervaar.....

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een reactie plaatst! Bedankt!
Reacties die te maken hebben met het onderwerp en een inhoudelijk goede bijdrage leveren aan een verder inzicht daarin worden op prijs gesteld en gepubliceerd.
Al het andere zal in het ongemanifesteerde Zijn blijven:)
Opmerkingen worden alleen geplaatst als er een naam onder staat, dat kan ook een nickname (schuilnaam) zijn. Die kan onder de boodschap geplaatst worden.