29 augustus 2010

Spiritualiteit

Spiritualiteit is m.i. het ervaren van het Goddelijke.

Dit Goddelijke is een onpersoonlijk iets. 

In eenvoudige vormen van religie wordt het Goddelijke vaak buiten de mens geplaatst en gepersonificeerd in een Godsentiteit.

In meer ontwikkelde vormen wordt het Goddelijke gezien als al wat is. Het is niet mogelijk contact te maken met het Goddelijke want je bent het al. Wat wel een probleem is voor 'de zoeker' is om datgene te ervaren wat al het geval is. Dus niet alleen het op een intellectuele manier weten, maar het ook echt te ervaren. 

Momenteel is er een tendens dat spiritualiteit verward wordt met persoonlijke groei en/of therapie. Kenmerk van die andere benaderingen is dat ze wel persoonlijk zijn. Vaak wordt de persoon met al zijn eigenaardigheden diepgaand geanalyseerd en is het doel dat de persoon beter kan functioneren.

Doel van spiritualiteit is juist niet om de persoon te analyseren en zeker niet om deze beter te laten functioneren (dus eigenlijk heb 'je' niets aan spiritualiteit), maar om de illusie van de afzonderlijke persoon te doorzien.

Persoonlijke therapie kan heel nuttig zijn. Ik denk zelfs dat als mensen nog veel persoonlijke problemen hebben het 'gevaarlijk' kan zijn om de persoon als illusie te ontmaskeren. Alleen rijpe vruchten kunnen van de boom vallen.

Stel iemand is slecht geaard dan is het mogelijk dat het ontmaskeren van de persoon leidt tot desoriëntatie, zelfs een psychose is dan denkbaar.

Zelf heb ik jaren lichaamswerk, bio-energetica e.d. gedaan voordat ik me ging wagen aan non dualiteit. Denk ook dat dat de juiste volgorde is.
Eerst aarden in de droom en illusionaire problemen oplossen en vervolgens inzien dat het een droom is......

Er is een plaats voor persoonlijke therapie en er is een plaats voor spiritualiteit. Het is echter wel belangrijk is om een duidelijke splitsing te maken tussen deze begrippen en niet alles te plaatsen onder de noemer spiritualiteit zoals nu gebeurt.

Voordeel van een duidelijk onderscheid is ook dat mensen spiritualiteit niet zien als een manier om persoonlijke problemen op te lossen want dat is het per definitie niet.

Spiritualiteit is een onpersoonlijk iets waarbij de persoon met al zijn kenmerken en levensverhaal volkomen oninteressant is.
Bij therapie staat de persoon met zijn eigenschappen en zijn verhaal juist in het brandpunt van de belangstelling.

Het gaat om twee totaal verschillende zaken. Soms krijg ik de vraag wat heb je aan spiritualiteit? De persoon heeft er helemaal niets aan. De persoon heeft wel iets aan therapie.  

2 opmerkingen:

  1. Even een correctie, als ik mag? Je zegt:

    "Zelf heb ik jaren lichaamswerk, bio-energetica e.d. gedaan voordat ik me ging wagen aan non dualiteit. Denk ook dat dat de juiste volgorde is."

    Dit was misschien de juiste volgorde voor "jou", maar het gevaar van "wegen", "paden" en "volgordes" is dat je het gaat generaliseren en denken dat het voor iedereen geldt. Ik ken mensen die geweldig uit een hele heftige psychose zijn gekomen, en voor hen was dat de "juiste methode" om "wakker te worden".

    Ik persoonlijk geloof geen snars van "lichaamswerk, bio-energetica e.d." en geloof zeker niet dat je dat moet doen voordat je met non-dualisme aan de slag kan... sterker nog, ik heb nog nooit een dag therapie gehad en zal dat ook nooit doen... ook heb ik geen psychose gehad (hoewel ik wel vol met demonen zit vanuit mijn jeugd)... dus stellen dat iets de juiste weg is, of de juiste volgorde, doet mijn nekharen altijd recht opstaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een blog is per definitie subjectief. En uiteraard kan iedereen andere meningen en ervaringen hebben.
    Naar mijn ervaring heeft non dualiteit vooral te maken met fijne energieën.
    En volgens mijn beleving is de juiste volgorde van grof naar fijn.
    Voor mij geldt dat non dualiteit voor mij geen enkele aantrekkingskracht had toen ik op basisniveau heftige problemen had en ik denk dat de benaderingswijze van non dualiteit doorvoelen toen ook niet mogelijk was.
    Het doorvoelen van de nuances van awareness, consciousness e.d. vereist een gevoel voor subtiele energieën.
    Althans dat is mijn idee daarover. En zoals altijd met een blog als iets resoneert dan is dat alleen maar mooi, zo niet dan is er niets wat daaraan gedaan kan worden.
    Ik heb niet de pretentie dat ik hier het evangelie schrijf, alleen mijn eigen kijk op dingen.

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een reactie plaatst! Bedankt!
Reacties die te maken hebben met het onderwerp en een inhoudelijk goede bijdrage leveren aan een verder inzicht daarin worden op prijs gesteld en gepubliceerd.
Al het andere zal in het ongemanifesteerde Zijn blijven:)
Opmerkingen worden alleen geplaatst als er een naam onder staat, dat kan ook een nickname (schuilnaam) zijn. Die kan onder de boodschap geplaatst worden.