10 augustus 2010

Wie ben ik?

Eerder heb ik geschreven dat ik in navolging van Ramana Maharshi van mening bent dat wat reincarneert een pakketje aan herinneringen is van ervaringen. Dit pakketje zweeft na de dood rond in astrale vorm en kan zich aan een ander lichaam hechten.
Dan de grote vraag: Ben ik dat pakketje?
Antwoord: Nee natuurlijk niet. Als een band een liedje speelt en dat liedje wordt uitgezonden dan zijn de radiogolven van dat liedje niet de band.
Als een voorwerp iets produceert dan is wat dat voorwerp produceert niet het voorwerp zelf. Het is hoogstens een restproduct. 


Dus 'ik' incarneer niet. Re├»ncarnatie is hoogstens een illusie. Bijna alle New Age auteurs zien een pakketje bestaande uit ervaringen en herinneringen aan voor een zelfstandige ziel en dat is volkomen onzin. Het is alsof je de radiogolven van het liedje aanziet voor de band. 

Ben ik dan de biologische machine waarvan de hersenen zorgen voor bewustzijn?
Velen denken van wel, maar die machine verandert doorlopend. Ben ik de pasgeboren baby, de tiener die ooit een bejaarde zal worden?
Ben ik dan het bewustzijn in het ik? Dat zou kunnen maar dat bewustzijn floept aan en het zal op een gegeven moment uitgaan.

Wie heeft die biologische machine inclusief het bewustzijn gemaakt? Het bestaan zelf. Niet mijn ouders zijn mijn ouders, maar al hun voorgeslacht, en de dieren daarvoor en de planten daarvoor en de sterren daarvoor enz.

Als ik helemaal terugga dan is vanuit het ongemanifesteerde het gemanifesteerde voortgekomen. Dat noemen we de Big Bang.
 
Dus ik ben alles wat gemanifesteerd en ongemanifesteerd is. Ik ben de stilte waarbinnen de vormen oprijzen en verdwijnen.
Dit betekent dat ik onkwetsbaar, eeuwig en vormloos ben.
Ik ben niet dit tijdelijke verhaal als mens, maar de oneindigheid zelf. Dat waarin universa ontstaan en weer verdwijnen.
Dat is het enige wat ik kan zijn. Al het andere is illusie en waan.

 

1 opmerking:

  1. WELKOM "HOME"

    in vormloze vloeibare & "vaste" vorm!

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een reactie plaatst! Bedankt!
Reacties die te maken hebben met het onderwerp en een inhoudelijk goede bijdrage leveren aan een verder inzicht daarin worden op prijs gesteld en gepubliceerd.
Al het andere zal in het ongemanifesteerde Zijn blijven:)
Opmerkingen worden alleen geplaatst als er een naam onder staat, dat kan ook een nickname (schuilnaam) zijn. Die kan onder de boodschap geplaatst worden.