01 september 2010

Afgescheiden wil

Vanaf heden zal ik in plaats van de term vrije wil de term afgescheiden wil gebruiken.
Vrije wil heeft associaties met het begrip vrijheid. Echter afgescheiden of persoonlijke wil geeft beter weer waar het om gaat.
Het hebben van een afgescheiden wil geeft namelijk geen vrijheid, maar houdt de gevangenis van verantwoordelijkheid, schuld, boete en geestelijke pijn in stand. Dit idee verlaten geeft vrijheid.

Ik verbaas me er over dat veel mensen denken dat alles EEN is, maar tegelijk voorstander zijn van het idee van afgescheiden wil.
Dat is natuurlijk onzin. Je bent of zwanger of je bent het niet. Je kunt niet een beetje zwanger zijn.
Alles is EEN of het is niet EEN. Het is niet mogelijk dat dingen een beetje EEN zijn.

Als het niet EEN is dan is er sprake van persoonlijke wil, als alles wel EEN is dan is er alleen de onpersoonlijke wil van het Goddelijke. Uw wil gebeurt altijd.

Ik denk dat het concept van een beetje EEN zijn afkomstig is uit de mainstream religies. Aan de ene kant leren we dat God almachtig is, maar aan de andere kant heeft die almachtige het kennelijk nodig dat we hem aanbidden, ons aan zijn regels houden en rituelen opvoeren.
Hoe kan hij almachtig zijn en tegelijk afhankelijk zijn van ons arme kleine mensjes?

We zijn met dit soort idee├źn opgevoed en daarom zien we niet hoe gek ze zijn.
Deze blog probeert voor zover dat mogelijk is een klein beetje door de waanzin van indoctrinatie heen te prikken.
Als alles EEN is er voor persoonlijke of afgescheiden wil geen plaats.

Iedere beweging van je handen, iedere gedachte hoe klein ook gebeurt niet onder invloed van jouw wil maar door AL WAT IS. 


   

4 opmerkingen:

  1. Hoi Roeland,

    Wat betreft je eerste alinea;
    Zoals ik het bekijk ervaar je juist vrijheid doordat je elk moment de keuze hebt om welk concept dan ook los te laten of opnieuw vanuit een andere hoek bekijken. Dat geeft ruimte.

    Tweede aline zoals ik het bekijk;
    Ik verbaas me er juist over dat er mensen zijn die geloof hechten aan het idee het Ene te zijn en vervolgens ontkennen 'zelf' dus de creativiteit te bezitten om keuzes te maken en gods scheppingen uit te breiden. Dat snap ik dan weer niet :)

    Als alles EEN is, dan blijft het EEN ook al doe ik hard mijn best om te geloven dat het TWEE is, als het EEN is dan blijft het dat, wat ik ook denk.

    Er van uit gaand dat alles EEN is. Dan zijn jij en ik dat ook Roeland. Leuk he :)EEN maar misschien paradoxaal genoeg,niet het / de zelfde persoon. En hoewel wij EEN zijn maken wij andere keuzes.

    Ik moet nu trouwens denken aan een stukje uit bijbel daarin staat dan weer wat anders Johannes 17 dacht ik/ jezus bidt aldaar naar god en vraagt voor zijn discipelen dat zij EEN mogen zijn zoals U en IK, dat zij in Mij mogen zijn zoals Ik in U.

    Daaruit spreekt dan weer een een zijn met.. en een staat van niet een zijn met.

    Roeland wat betreft die almachtige god en dat gezang en die rituelen. Het gaat er bij een religie niet zo zeer om dat god het nodig heeft, maar het is een middel, een hulpmiddel om zelf dichter tot de godheid te komen, of wel om de eenheid met het goddelijke weer te voelen.

    Groetjes weer. Strijder

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Binnen de eenheid is er sprake van een hypnose van afgescheidenheid en die is erg overtuigend.
    Er is de illusie dat er een ik is die beslissingen neemt.
    Ik zou daar veel over kunnen zeggen en dat heb ik ook al gedaan, maar het beste advies wat ik zou kunnen geven is om het boek de Vrije Wil bestaat niet van Victor Lamme te lezen. Daarin staat namelijk in detail en op een wetenschappelijke manier beschreven hoe de illusie van de persoonlijke, afgescheiden wil werkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als alles een is, waar lullen jullie dan over? Als alles een is, waarom denken julie dan dat je het allebei anders ziet. Je denkt interessant te doen, maar je bent precies het zelfde als al die anderen, want je blijft stoeien met, ik zie het zo, en jij ziet het zo. Maar dat is allemaal in die zelfde eenheid. Dus, waar lullen jullie over?

    Maar goed. Vanaf volgend jaar is het gedaan met het gezeik als dit. Want dan zal God zelf weer op deze aarde rond komen wandelen. Die 7de dag daar komt ook een keer een einde aan he. En die dag zal dus op 28-10-2011 voltooid zijn. En vanaf dan zal God dus zelf weer ontwaakt zijn. En zijn naam is JHWH ELOHIM. So, who the fuck is allah?

    BeantwoordenVerwijderen

Fijn dat je een reactie plaatst! Bedankt!
Reacties die te maken hebben met het onderwerp en een inhoudelijk goede bijdrage leveren aan een verder inzicht daarin worden op prijs gesteld en gepubliceerd.
Al het andere zal in het ongemanifesteerde Zijn blijven:)
Opmerkingen worden alleen geplaatst als er een naam onder staat, dat kan ook een nickname (schuilnaam) zijn. Die kan onder de boodschap geplaatst worden.